گیرنده 4 کاناله کد لرن بدون برنامه نویسی

نوشته شده توسط

همانطور که در مطلب “پروژه گیرنده 18 کاناله ریموت کد لرن با آردوینو” بررسی کردیم، ریموت ها در 3 نوع فیکس کد، لرن کد و هاپینگ بودند.

برای ساخت یک گیرنده کد لرن نیاز به برنامه نویسی و میکروکنترلر بود. در این آموزش قصد داریم که این کار را بدون برنامه نویسی انجام دهیم. حتما میپرسید مگه نگفتیم نیاز به برنامه نویسی و میکروکنترلر داره پس چجوری امکان پذیره؟ خب پس با من همراه باشید تا بهتون بگم چجوری امکان پذیره.

گیرنده های رادیویی که بشه امواج ارسالی از ریموت ها رو دریافت کرد زیاد هستند. از پر کاربرد ترین های این نوع ماژول ها میشه به RXB13 ،RXB22 و… اشاره کرد. در بین این ماژول ها یک ماژول خیلی باحال وجود داره که علاوه بر اینکه گیرنده هست روی خودش حافظه و میکروکنترلر هم داره.

این ماژول دقیقا همون موردی هست که مورد بحث ما قرار داره و قصد داریم باهاش یک گیرنده 4 کاناله کد لرن بسازیم. خب حالا اسم این ماژول چی هست؟ این ماژول اسمش هست RM03.

در واقع RM03 همونطور که گفتیم دارای یک میکروکنترلر و یک حافظه هست که روی ماژول مونتاژ شده. از تراشه حافظه موجود روی این ماژول برای ذخیره کد های آدرس ریموت ها استفاده می کنیم. طبق دیتا شیت این ماژول با ولتاژ 3 – 5.5 ولت تغذیه میشه که ما با 5 ولت راه اندازیش خواهیم کرد.

با استفاده از میکرو سوئیچی که روی ماژول قرار گرفته، عملیات اضافه کردن و حذف ریموت ها رو انجام میدیم. در حافظه این ماژول میتونیم 8 عدد ریموت رو اضافه کنیم و اگر بخواهیم که ریموت های بیشتری بهش اضافه کنیم، به ترتیب دوباره از اول الی آخر این ریموت ها رو جایگزین میکنه و به این صورت ریموت رو  به حافظه اضافه میکنه.

اضافه کردن ریموت:

اضافه کردن ریموت به این ماژول اصلا کار سختی نیست. کافیه شما یک بار کلید روی ماژول رو فشار بدید، LED ماژول روشن میشه و منتظر میمونه تا شما یکی از دکمه های ریموت خودتون رو کلیک کنید.

اگر شما هیچ کدوم از کلید های ریموت رو نزنید به مدت 15 ثانیه، LED خاموش شده و از حالت اضافه کردن ریموت خارج خواهد شد.

 البته این هم بگم چون گیرنده ما 4 کانال هست، پس باید ریموت هم 4 کاناله انتخاب کنیم.

به محض اینکه LED روی ماژول روشن شد و شما یکی از کلید های روی ریموت را فشار دادید، این LED، سه مرتبه با فاصله زمانی کم چشمک میزنه و خاموش میشه که نشان دهنده این هست که ریموت شما به حافظه اضافه شد.

بعد از اضافه کردن موفقیت آمیز ریموت، هر کدوم از 4 تا کلید موجود روی ریموت رو که فشار بدید خروجی متناظر به اون فعال یا غیر فعال خواهد شد.

حذف کردن ریموت:

خب حالا اگر یه موقع یکی از ریموت های ما مفقود شد چکار باید کنیم؟ برای حذف کردن ریموت باید حافظه را پاک کنید که این کار باعث میشه همه ریموت های ذخیره شده پاک بشه از روی حافظه که برای اضافه کردن مجدد ریموت ها، باید مراحل قبلی رو تکرار کنید.

برای حذف ریموت، باید میکرو سوئیچ روی ماژول رو به مدت 10 ثانیه نگاه دارید که تو این زمان LED روشن خواهد بود تا اینکه 3 مرتبه با فاصله زمانی کم چشمک میزنه و خاموش خواهد شد. بعد از این مرحله حافظه پاک شده و دیگه ریموت ها روی ماژول تاثیر ندارند.

تو این مقاله قصد داریم یک گیرنده 4 کاناله لرن کد رو بسازیم که برای این کار مراحل زیر رو دنبال کنید.

قطعات مورد نیاز:

شماتیک:

این ماژول 4 پایه با نام های D1 – D4 داره که این ها همون 4 تا خروجی ما هستند که قصد داریم به وسایل مورد نظر خودمون مثلا قفل برقی، لامپ ها و… متصل کنیم و اون ها رو از راه دور کنترل کنیم.

جدول زیر مشخصات هر کدوم از پایه های ماژول رو معرفی میکنه:

پایه های خروجی این ماژول قابلیت این رو دارند که یا بصورت موقت (لحظه ای) فعال باشند یا بصورت لچ (خروجی فعال هست تا دوباره کلید ریموت رو بزنید تا خروجی قطع شود) که بصورت پیش فرض خروجی ها بصورت لچ می باشند. برای اینکه بصورت لحظه ای از خروجی ها استفاده کنیم، باید از روی ماژول یک قطعه رو دمونتاژ کنیم که در مقاله ها و آموزش های بعدی به این مورد اشاره خواهیم کرد.

در صورتی که در روند کار سوال یا نظری داشتید اون را با ما حتما به اشتراک بگذارید تا در اسرع وقت بهتون پاسخ داده بشه. اگر از این آموزش خوشتون اومد اون رو برای بقیه دوستانتون هم ارسال کنید تا اون ها هم ازش استفاده کنند.

این مدار رو پیاده سازی کنید و ازش فیلم و عکس در صفحه اینستاگرام خودتون با هشتگ (microelecom#) انتشار بدید تا با دیدن فیلم ها و پروژه های شما انرژی بگیریم و بیشتر از این دسته آموزش های رایگان قرار بدیم.

۳۶ دیدگاه برای “گیرنده 4 کاناله کد لرن بدون برنامه نویسی

  1. سلام و تشکر بابت آموزش راه اندازی این برد، در اختیار ما گذاشتید.
    نکته ای که پرسش آقای مهدی رو تکمیلتر میکنه، با قطع و وصل تغذیه در خروجی های برد RM03، اخرین وضعیت حفظ میشه و یا ریست میشن به صفر برمیگردند ؟
    و اتصال این برد به پینهای ولتاژ منفی ماژول های رله چینی به چه صورت است.

  2. سلام و عرض ادب
    یک سوال داشتم
    با قطع شدن منبع ولتاژ آیا ریموت از حافظه ی ماژول پاک میشود؟

  3. سلام
    جسارتا چطور میتوان برد دستگاه رو بیشتر کرد.
    در حدود ۱۰۰ متر
    ممنون می شوم راهنمایی کنید.

    1. سلام، برای این کار میتونید از سمت فرستنده بیشترین مانور رو بدید و برد بیشتری را داشته باشید. ولی با اتصال آنتن با گین مناسب به گیرنده هم میتونید اینکار رو انجام بدید.
      در فضای باز بودن و عدم وجود موانع طبیعی و مصنوعی در کانال ارتباطی فرستنده و گیرنده هم تاثیر بسزایی خواهد داشت.

  4. سلام من خیلی از این مدار خوشم آمد ولی من میخوام به صورت لحظه ی فعال باشه باید چی کار کنم .
    تو مقاله گفتین که باید یه چیز رو جودا کنیم اونو میخواستم بدونم مرسی

    1. سلام،
      اگر به روی برد دقت کنید یک LED نصب سطحی (SMD) وجود داره که دو تا مقاومت سمت راستش مونتاژ شده. بایستی مقاومت اول (بالایی) رو دمونتاژ کنید تا بتونید بصورت لحظه ای استفاده کنید. اگر تست کردید نتیجه رو اعلام بفرمایید.

  5. سلام
    این ماژول ولتاژ خروجی و جزیان خروجیش چقدر هست؟
    مستقیم به led ها خروجی دادین؟
    لطفا شماتیک و مدار رو محبت کنید

    با تشکر

  6. سلام مهندس وقت بخیر
    لطفا درباره سناریوی زیر نظرتون رو بفرمایید:

    منبع تغذیه اولیه باطری ۹ ولت کتابی هست که خروجی رو بگیریم برای یک ریگولاتور ۵ ولت ۷۸۰۵
    از ریگولاتور خروجی رو میگیریم برای کیت گیرنده ۴۳۳ کدلرن
    از یکی از چهار پایه خروجی گیرنده ۴۳۳ خروجی بگیریم برای یک عدد ماسفت
    از ماسفت خروجی بگیریم برای یک عدد led یا مثلا چراغ کاردستی کلا مصرف کننده ای که مثل ارمیچر نباشد که القا ایجاد کند.

    در اینباره چه ماسفتی رو پیشنهاد میکنید؟
    ایا این مدل خوبه IRF540
    ماسفت مشابه چی میتونه باشه؟

    با تشکر و ارادت

    1. سلام ارادت، باید به این شکل عمل کنید که:
      با خروجی گیرنده ماسفتی رو که بعنوان سوئیچ انتخاب کردید قطع و وصل کنید. در نهایت با استفاده از ماسفت مصرف کننده را که سر راهش قرار دادید کنترل کنید. برای اینکار مطلب زیر رو مطالعه بفرمایید.
      https://blog.microele.com/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%A7%D8%B3%D9%81%D8%AA-%D8%A8%D8%B9%D9%86%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D9%88%D8%A6%DB%8C%DA%86_%D8%B1%D9%84%D9%87/
      انتخاب ماسفت به جریان مصرف کننده و نوع آن بستگی داره.

  7. سلام خسته نباشید
    این را چطور لحظه‌ای کنیم
    لطفا اینو بگید.
    باید کدام قطعه را تعویض کنیم
    و میشه این را دو حالت کرد
    (هم لحظه ای و هم قطع و وصل)

    1. سلام، مقاومت کنار LED (بالا) رو دمونتاژ کنید تا از لحظه ای بودن استفاده کنید.
      بله باید تدبیری بیندیشید که مقاومتی که گفتم از مدار خارج کنید و مجددا وارد کنید تا از لحظه ای بودن و یا لچ بودن استفاده کنید.

  8. سلام وقت بخیر
    من تعدادی از این ماژول رو خریداری کردم برای یک پروژه ای تعداد بیشتری هم نیاز دارم خواستم بپرسم چطور میتونم یکی از خروجی ها رو با کد های متفاوت یک و یا صفر کنم در حال حاضر خروجی ها رو یا پالس لحظه ای یک میده و یا با هر بار ارسال کد بصورت toggle عمل میکنه و صفر رو یک و یا یک رو صفر میکنه
    تشکر

      1. من میخوام با دگمه A ریموت خروجی یک بشه و با کلید B خروجی صفر در واقع هر چند بار که A زده بشه فقط خروجی روشن شه و هر چند بار که B فشرده شد فقط خاموش بشه

        1. با این ماژول امکانش نیست و فقط کار مشخص خودش رو میکنه. برای اینکه دستتون باز باشه و کارای مورد نظر خودتون رو پیاده کنید باید در کنار ماژول گیرنده از میکروکنترلر هم استفاده کنید.

    1. سلام، اگر به روی برد دقت کنید یک LED نصب سطحی (SMD) وجود داره که دو تا مقاومت سمت راستش مونتاژ شده. بایستی مقاومت اول (بالایی) رو دمونتاژ کنید تا بتونید بصورت لحظه ای استفاده کنید. اگر تست کردید نتیجه رو اعلام بفرمایید.

  9. با سلام خدمت شما بزرگوار
    من ۲روز پیش این ماژول را خریداری کردم، ریموتها را هم لرن میکنه و چشمک هم میزنه، اما به هیچ در زمان فشردن دکمه ریموت پایه‌های D1تاD4 تغییری نمیکنه، همه کاری هم کردم، میشه خودتون این ماژول را تست کنید.

      1. سلام ودرود برشما ببخشید مهندس ایا میشه از این ماژول در دوحالت لحظه ای ودائم استفاده کرد مثلا دوکانال خروجیش لحظه ای باشه دوکانال دیگه دائیم باشه ممنون میشم جواب بدین

  10. سلام مرسی از اموزش خیلی خوبتون
    برای ماژول مشابه مثلrxb22 که دکمه برای ست کردن با ریموت نداره چیکار باید بکنیم ؟ممنون

    1. سلام؛
      ماژولی مثل RXB22 فقط گیرنده هستش و شما نمیتونید مشابه ماژول RM03 روی اون ریموت ذخیره کنید. برای اینکار نیاز هست که از میکروکنترلر استفاده کنید و دکمه ای قرار بدید و کد های دریافتی رو ذخیره کنید.

  11. سلام عالیه ،فقط اگه امکان داره بگید چطوری میشه بصورت لحظه ای عمل کنه ،ممنون

  12. سلام میخواستم بدونم میشه فرستنده ای این برد خودمون بسازیم یعنی ریموت کنترل کد لرن

  13. سلام
    با این ماژول میخوام روشن شدن و در صورت امکان خاموش شدن کیس کامپیوتر رو از راه دور کنترل کنم،

    آیا اتصال ۲ پین پاور روی مادربورد به ۲ پایه این ماژول یعنی grand و مثلا d1 میتونه نیاز من رو برآورده کنه؟؟؟
    توضیح بیشتر رو شما بفرمایید اگر نیاز هست.

    در ضمن مطمئن نیستم ولتاژ پینهای پاور روی مادر بورد دقیقا ۵ ولت باشه یا حتی در صورت انجام این کار از طرف ماژول صدمه نبینه.

    1. سلام و درود، بله شما میتونید با استفاده از این ماژول و یکسری تمهیدات لازم متناسب با هر پروژه، وسایل برقی رو از راه دور کنترل کنید. البته راه دور که صحبت می‌کنیم مسافتی بین چند ده متر هستش مثلا ۲۰ تا ۳۰ متر حداکثر.
      نکته مهم و اصلی این هست که اصلا شما نباید سمت مادربرد برید. چراکه ممکنه باعث آسیب به کل سیستم بشه و اصلا نیازی ندارید که با اون کاری کنید.
      برای اینکه کیس رو روش و خاموش کنید، میتونید از این ماژول استفاده کرده و خروجی یکی از کانال های ماژول را به رله بدید و نهایتا با رله برق کیس را قطع و وصل کنید. البته مدار درایور رله فراموش نشه.
      برای مطالعه در خصوص اتصال رله و نحوه راه اندازی صحیح اون از لینک زیر استفاده کنید:
      https://blog.microele.com/interface-relay-with-microcontroller/
      سوالی بود بفرمایید. حتما راهنمایی خواهم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.