تفاوت فیوز های Fast-blow و Slow-blow

نوشته شده توسط

امروزه در صنعت الکترونیک انواع مختلفی از فیوز ها تولید می شوند که هرکدام کاربرد خودشون رو دارند. برای مثال فیوز های Fast-blow ( همون زود سوز خودمون  تقریبا) و Slow-blow (دیر سوز) و فیوز های  (کوچک دو تیغه ای) یا Two blade mini و … از جمله این فیوزها هستند.

اگر داخل مدارتون از فیوز استفاده می کنید و تفاوت فیوز های Fast-blow و Slow-blow رو نمیدونید، در این مقاله قصد داریم به تفاوت این دو نوع فیوز و کاربردهای اون اشاره کنیم تا بتونید بهترین فیوز رو برای مدارتون انتخاب کنید.

تفاوت فیوز های Fast-blow و Slow-blow:

فیوز های Slow-blow میتونند در زمان های کوتاهی، ولتاژ های گذرای بالایی رو تحمل کنن و پاره نشن و یا به عبارت دیگه نسوزن! این نکته رو توجه کنید فقط در مدت زمان های بسیار کوتاهی میتونن یه ریپل جریان یا ولتاژ بالاتر از مقدار نامیشون رو تحمل کنن و بعدش میسوزن.

حالا برعکس، فیوز های Fast-blow در مقابل اندک ریپل های ولتاژی و جریانی سریع پاره میشن و میسوزن و بسیار حساس هستن.

کاردبرد های این دو نوع فیوز :

فیوز های Slow-blow  رو وقتی استفاده می کنن که قطعات دستگاه ما خیلی حساس نباشن و یا اگر دچار نوسان ولتاژ و یا جریان شدند، همون لحظه نسوزن و شما حتی با فهمیدن این موضوع بتونی دستگاه رو خاموش کنی و فیوز سالم بمونه و نیازی به عوض کردنش نداشته باشی. این نوع فیوز ها رو در صنعت موتور ها خیلی استفاده می کنند زیرا یک موتور در ابتدا که میخواد روشن بشه، جریان زیادی میکشه و بعد که به دور نامی حودش رسید جریانش ثابت میشه . حالا اگه بیایم از فیوز های Fast-blow استفاده کنیم، همون اول کار میسوزن.

در عوض فیوز های Fast- blow  که در مدارات الکترونیکی استفاده از اونا رایج تره، با کوچکترین نوسان ولتاژ یا جریانی میسوزن ولی در عوض به خوبی از قطعات حساس مدار محافظت میکنن.

نتیجه گیری:

همونطور که مشاهده کردید، نمیتونیم بگیم کدوم فیوز بهتره و هرکدوم در صنعت جایگاه خودشون رو دارن ولی در انتها باید بگم که  اگر دستگاهی که دارید استفاده می کنید در مکانی هست که دسترسی بهش سخته و نوسانات ولتاژ هم اونجا وجود داره بهتره فیوز رو طوری انتخاب کنید که هر دفعه مجبور نشید برای تعویضش اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.