موقعیت یابی با ماژول SIM800 بدون نیاز به سیستم GPS

موقعیت یابی با ماژول sim800 بدون استفاده از GPS بوسیله LBS

سلام به همه مایکروالکامی های عزیز. شاید عنوان این آموزش کمی عجیب به نظر برسه! موقعیت یابی اونم بدون داشتن و استفاده کردن از GPS. مگه میشه؟ مگه داریم؟؟ بله که میشه. به قول قدیمی ها، کار نشد نداره. پس اگر میخواید بدونید چجوری میشه این کار رو با استفاده از یک ماژول SIM800L انجام داد، تا آخر مطلب با من همراه باشید. از سیستم LBS میتوان برای موقعیت یابی حدودی و نه چندان دقیق استفاده کرد. اما میتونیم در کنار دستگاه GPS خودمون استفاده کنیم و در مواقعی که سیگنال GPS نداریم از این قابلیت برای بدست آوردن موقعیت حدودی استفاده کنیم. طبق تست های عملی که صورت گرفته، اینطور برداشت شد که موقعیت ارائه شده توسط این روش، تقریبا با موقعیت اون دکل BTS ای که ماژول بهش کانکت هست برابری میکنه و در واقع موقعیت اون دکل هست.

برای پیش بردن این آموزش و تست عملی باید از دستورات AT Command استفاده شود. من در این تست از ماژول SIM800L  استفاده کردم. شما میتونید از سایر ماژول های GSM دیگه ای که از قابلیت LBS پشتیبانی میکنند مثلا SIM800c استفاده کنید.


قطعات مورد نیاز


روش کار

در ابتدا از اینکه ماژول مورد استفاده به شبکه کانکت شده اطمینان حاصل کنید. برروی برد راه انداز ماژول SIM800L یک LED وجود داره که نشان دهنده وضعیت NET هست. اگر ماژول به شبکه وصل نشده باشه سریع چشمک میزنه. در صورتی که شبکه را پیدا کرده باشه و بهش متصل شده باشه، LED هر 3 ثانیه یک بار چشمک خواهد زد. در زیر وضعیت نمایش LED شبکه ماژول را مشاهده میکنید.

وضعیت روشن بودن ماژول و برقرای اتصال GPRS
وضعیت روشن بودن ماژول و برقرای اتصال GPRS
وضعیت روشن بودن ماژول و اتصال موفق به شبکه
وضعیت روشن بودن ماژول و اتصال موفق به شبکه
وضعیت روشن بودن ماژول و اتصال موفق به شبکه
وضعیت روشن بودن ماژول و اتصال موفق به شبکه

نکته مهم‎

ماژول های SIMCom برای راه اندازی و اتصال درست به شبکه، نیازمند داشتن یک منبع تغذیه مناسب و با کیفیت می‌باشند. جایی در باره این ماژول های میخوندم که اصطلاحا این ماژول ها Power Hungry هستند. به نوعی روی منبع حساس اند و باید منبع توانایی تامین جریان ماژول رو داشته باشه. در واقع سعی کنید منبع مورد استفاده شما بتونه جریان 3-4 آمپر رو در اختیارتون قرار بده که موقع جریان کشی کم نیاره و باعث ریست شدن ماژول نشه.

بعد از اتصال موفقیت آمیز ماژول به شبکه که در بالا هم بهش اشاره شد، نوبت به بررسی و استفاده از دستورات AT ماژول هستش. برای تست این دستورات باید از نرم افزار  استفاده کنید و دستورات رو از طریق پورت سریال به ماژول ارسال کنید و پاسخ ماژول رو هم دریافت و بررسی کنید.

من از نرم افزار Termite 3.4 برای این آموزش استفاده کردم. که میتونید برای دانلود از این لینک اقدام کنید. این نرم افزار پورتابل هست و نیازی به نصب نداره. محیط کاری این نرم افزار هم بسیار ساده و راحت هست و چیز خاصی نداره. بعد از باز کردن نرم افزار تصویری مشابه زیر رو مشاهده خواهید کرد.

محیط نرم افزار سریال Trmite
محیط نرم افزار سریال Trmite

برای راه اندازی و انتخاب پورت و باودریت گزینه Setting رو انتخاب کنید و در پنجره باز شده شماره پورتی که مبدل بهش وصل شده رو انتخاب و بعد از اون باودریت رو روی 9600 قرار بدید و نهایتا OK رو بزنید.

تنظیمات نرم افزار سریال Trmite
تنظیمات نرم افزار سریال Trmite

دستورات AT Command مربوطه

بعد از انجام مراحل گفته شده به محیط نرم افزار برگشته و شروع به تست AT میکنیم. دقت کنید که GND مبدل به GND ماژول SIM800L حتما وصل باشه. و Tx ماژول به Rx مبدل و Rx ماژول به Tx مبدل وصل بشه. در غیر این صورت نمیتونید ازش استفاده کیند. برای شروع، ابتدا چندتا از دستورات پرکاربرد AT رو بررسی میکنیم.

اول از همه at یا AT رو برای ماژول میفرستیم و باید در پاسخ به ما OK رو برگردونه:

AT
OK

برای اینکه از قدرت سیگنال دریافتی اطمینان پیدا کنیم از دستور زیر استفاده کنید. در پاسخ به شما یک عددی بین 0 تا 31 بر میگردونه که 31 بهترینش هست. اگر به شما در پاسخ CSQ: 0,0+ رو بده یعنی ماژول به شبکه متصل نشده.

AT+CSQ
+CSQ: 31,0

OK

خب برای تست سایر AT Command های دیگه میتونید به داکیومنت دستورات AT ارائه شده توسط شرکت سیمکام مراجعه کنید. بریم سراغ آموزش اصلی خودمون.


بدست آوردن موقعیت

برای بدست آوردن موقعیت با استفاده از این فناوری شما نیاز دارید که ماژول رو به GPRS متصل کنید. پس قبل از اینکه این کارو انجام بدید حتما از وضعیت موجودی شارژ سیم کارت استفاده شده در ماژول اطمینان پیدا کنید در غیر اینصورت به مشکل بر میخورید. برای شروع نوع کانکشن ماژول رو در وضعیت GPRS تنظیم میکنیم.

AT+SAPBR=3,1,"Contype","GPRS"
OK

بعد از مشخص کردن کانکشن تایپ ماژول، باید APN رو متناسب با نوع سیم کارت که از چه اپراتوری استفاده میکنید مشخص کنیم. APN را برای همراه اول “mcinet”، برای ایرانسل “mtnirancell” و برای رایتل “RighTel” تنظیم کنید.

AT+SAPBR=3,1,"APN","mcinet"
OK

بعد از تنظیم APN باید اینترنت GPRS ماژول رو فعال کنیم. برای این کار از دستور زیر استفاده خواهیم کرد.

AT+SAPBR =1,1
OK

در صورتی که بخواهید GPRS رو قطع کنید از کامند AT+SAPBR =0,1 استفاده کنید.

اگر همه چیز درست باشه و با موفقیت GPRS متصل شده باشد، چراغ NET طبق تصویر زیر چشمک میزنه و با ارسال دستور زیر ماژول یک IP بهتون خواهد داد.

وضعیت روشن بودن ماژول و برقرای اتصال GPRS
وضعیت روشن بودن ماژول و برقرای اتصال GPRS
AT+SAPBR=2,1
+SAPBR: 1,1,"102.116.43.69"

OK

خب پس تا اینجا ماژول به درستی به GPRS وصل شد و همه چیز درست بوده. اما نکته اصلی اینه که برای بدست آوردن موقعیت باید از دستور زیر استفاده کنید. اما بعد از استفاده از کامند دستور زیر متوجه میشید که ماژول به شما طول و عرض جغرافیایی را بر نمیگردونه!

AT+CIPGSMLOC=1,1
+CIPGSMLOC: 0,0.000000,0.000000,2021/02/23,17:32:02

OK

در پاسخ ارسالی از ماژول، تاریخ و ساعت به درستی گرفته شد اما بخاطر تنظیم نبودن منطقه یا ZONE ماژول، ساعت منطقه ما نیست که فعلا باهاش کاری نداریم. خب ما قرار بود با ارسال این دستور به ماژول، طول و عرض جغرافیایی را بدست بیاریم. اما به ما “0,0.000000,0.000000” پاسخ داده!

 برای بدست آوردن مختصات از LBS استفاده میکنیم. LBS ‌یا Location Based Service، با ارسال و دریافت دیتا و سیگنال به BTS، طول و عرض جغرافیایی حدودی اون را برای ما بدست می‌آورد. برای این کار از دستور زیر استفاده نمایید.

AT+CLBS=1,1
+CLBS: 0,32.657487, 51.677465,550

OK

در صورتی که در پاسخ به کامند ذکر شده، عدد 2 را دریافت کردید، این خطا مربوط به خطای Time Out می‌باشد. برای رفع این مشکل فریمور متناسب ماژول خود را که از LBS پشتیبانی میکند را دریافت کرده و آن را آپدیت کنید. و مجدد تست کنید.


تبدیل مختصات به لینک گوگل مپ

همه ما با نقشه گوگل (Google Map) آشنایی داریم. بعد از طی مراحل ذکر شده در فوق و بدست آوردن موقعیت از طریق سیستم LBS، مختصات تقریبی فعلی خود را دریافت خواهیم کرد. اما این طول و عرض به تنهایی به کار نمیاد و باید روی نقشه اون رو مشاهده کنیم. پس برای این کار از روشی که در ادامه گفته خواهد شد، لینک گوگل مپ را بدست خواهیم آورد.

http://maps.google.com/maps?q= latitude, Longitude

در لینک بالا به جای latitude، عرض جغرافیایی و به جای Longitude، طول جغرافیایی بدست آمده را جایگزین کنید.

بدست آوردن موقعیت جغرافیایی بدون GPS
بدست آوردن موقعیت جغرافیایی بدون GPS

در پاسخ دریافتی ماژول بعد از ارسال دستور AT+CLBS=1,1، پاسخ CLBS: 0,32.657487, 51.677465,550+، دریافت شد. که بخش اول آن طول و بخش دوم آن عرض جغرافیایی می‌باشد. حال با قرار دادن طول و عرض جغرافیایی در لینک گوگل مپ به راحتی موقعیت حدودی خود را بر روی نقشه مشاهده خواهید کرد. لینک زیر بر روی نقشه، موقعیت میدان نقش جهان اصفهان را نشان خواهد داد.

http://maps.google.com/maps?q= 32.657487, 51.677465

در تصویر زیر موقعیت فعلی بنده و موقعیت یافت شده توسط ماژول با استفاده از سیستم LBS رو مشاهده میکنید. طبق این نتیجه، این دو موقعیت با هم تقریبا 600 متر با هم اختلاف دارند.

بدست آوردن موقعیت جغرافیایی بدون GPS از طریق LBS
بدست آوردن موقعیت جغرافیایی بدون GPS از طریق LBS

امیدوارم از این آموزش کمال بهره را برده باشید. در صورتی که هرگونه نظر یا سوالی داشتید درباره این آموزش لطفا اون رو در انتهای همین صفحه در قسمت دیدگاه ها قرار بدید. در کوتاه ترین زمان ممکن به اون ها پاسخ خواهم داد. اگر این مطلب براتون مفید بود، اون رو حتما با دوستانتون به اشتراک بگذارید. همینطور میتونید اون رو پس از اجرای عملی توی اینستاگرام با هشتگ microelecom# به اشتراک بگذارید و پیج مایکروالکام (microelecom@) رو هم منشن کنید.


۶۰ دیدگاه برای “موقعیت یابی با ماژول SIM800 بدون نیاز به سیستم GPS

  1. سلام
    منظور از جمله زیر چیه؟
    در صورتی که در پاسخ به کامند ذکر شده، عدد ۲ را دریافت کردید، این خطا مربوط به خطای Time Out می‌باشد. برای رفع این مشکل فریمور متناسب ماژول خود را که از LBS پشتیبانی میکند را دریافت کرده و آن را آپدیت کنید. و مجدد تست کنید.

    تشکر

  2. سلام وقت بخیر
    من چند روز پیش به راحتی لوکیشن را از ما|ول دریافت می کردم.
    ولی الان وقتی کامند AT+CLBS=1,1 را ارسال می کنم مقدار ۱ را نشان می دهد.
    آیا ممکن هست به کند شدن اینترنت در این چند روز مربوط باشد یا باید مکان را عوض کنم ؟

    با تشکر

    1. سلام، روش LBS از طریق آنتن BTS لوکیشن رو میگیره و بنظر نمیاد مشکل از سمت اینترنت باشه. بنظرم توی نقاط مختلف تست بگیرید ببینید باز هم همین مشکل پا بر جا هست یا خیر.

  3. سلام ممنون از مطالبتون من با silm800l از طریقusb to ttl ارتباطی رو ایجاد کردم ولتاژ ۴.۲ولت دو آمپر، تقسیم مفاومتی وروودی rx، و اوکی رو دریافت میکنم ایرانسلم نمایشم میده و رجیستر هم یک ، پینکد نداره ، اما سطح سیگنال از صفر تغییر نمیکنه ، میتونیید راهنمایی کنید باید چیو بررسی کنم؟

    1. سلام،
      سطح سگینال را با چه کامندی بررسی می‌کنید؟ پاسخ کاملش را بفرمایید که چی هستش.
      مورد دیگه ۲ آمپر کم هست سعی کنید از منبع با ۳ آمپر جریان دهی یا بالاتر استفاده کنید.
      همچنین اگر ماژول SIM800L را روی برد برد وصل می‌کنید و می‌خواهید تست بگیرید پیشنهاد می‌کنم اینکار رو نکنید. جایگزین اش از اتصالات سیمی استفاده کنید. البته سیم های برد بوردی هم خوب هست ولی سیم با یک مقدار قطر بیشتر گزینه بهتری هست.
      همینطور مطمئن بشید ۲ آمپر یا ۳ آمپر واقعی باشه و اینکه اگر از مبدل باک (کاهنده) استفاده می‌کنید، رگولاتور شما یا بصورت کلی اون مبدل توانایی کشیدن جریان لحظه ای ۳ آمپر از اون را داشته باشد.

  4. سلام
    من از sim808 استفاده میکنم و firmware رو به ۱۴۱۸B05SIM808M32 آپدیت کردم. از کد AT+CLBS=1,1 استفاده میکنم و تنظیمات SAPBR هم انجام شده و OK میده سیمکارتم هم ایرانسل هستش و از mtnirancell استفاده میکنم و برای APN پسوورد ندارم.
    مشکلی که هست اینه که انگار وسط کار ماژول از شبکه قطع میشه و معمولا هم وقتی به CLBS میرسه این اتفاق میفته و بهم CLBS=1 میده
    برای رفع این مشکل باید چیکار کنم؟؟

    1. سلام،
      گاها این مشکل با LBS برای بعضی اپراتور ها خصوصا ایرانسل و بعضی از BTS ها بوجود میاد. یک بار با همراه اول تست بفرمایید ببینید باز هم این مشکل هست یا خیر و نتیجه را بفرمایید.
      همینطور برای ایرانسل اول دستورات AT که به ماژول میدید کامند “AT+CSMP=17,167,0,8” را به ماژول بفرستید. این کامند مناسب ایرانسل هست و در مواقعی که ماژول کانکت نمیشه به شبکه با این اپراتور خیلی بکار میاد

      1. سلام مهندس،امکامش هست راهنامیی کنید اگر فایلی از فریمور ورژن ۵ مازول sim808 دارید در اختیار بگذارید؟

      2. سلام،
        این کامندی که گفتین جواب نداد متاسفانه
        ولی هنوز با همراه اول تست نکردم
        ممنونم

          1. خیلی ام عالی.
            مشکل داشت از قبل هم با همراه اول؟ اگر بله چجوری مرتفع اش کردید؟
            و اینکه بالاخره با ایرانسل هم تونستید اینکارو انحام بدید؟

          2. سلام
            روی پیام خودتون نتونستم پاسخ بدم، گزینش نبود
            با همراه اول قبلا امتحان نکرده بودم و به پیشنهاد شما اپراتور رو عوض کردم و بدون هیچ مشکلی با همراه اول تونستم با lbs لوکیشن دریافت کنم
            با ایرانسل مشکل حل نشد و فعلا بیخیال ایرانسل شدم
            اگر مجدد سراغ ایرانسل رفتم و تونستم مشکل رو حل کنم حتما نتایج رو اینجا میگم
            خیلی ممنونم از راهنمایی هاتون

    2. سلام ببخشید فایل این ورژن از فریمور رو از کجا پیدا کردید،میشه یه لینک اینجا بذارید من خیلی گشتم

      1. من به ساپورت simcom ایمیل دادم و آنها برام این لینک را فرستادند. با استفاده از رمز عبور و نام کاربری وارد بشید و فایل ۱۴۱۸B05SIM808M32 را دانلود کنید.
        لینک: simcom.exavault.com/login
        نام کاربری: yuxj
        رمز عبور: yxj810

    3. سلام،ببخشید امکانش هست لینک این فریمور رو اینجا بذارین؟من خیلی دنبال این فریمور گشتم و جایی نتونستم پیدا کنم،ممنون میشم اگر جواب بدید.

      1. سلام،
        احیانا شما هم قصدتون گرفتن لوکیشنه با این فریمور؟
        مشکلتون حل شد؟
        ممنون میشم با ما به اشتراک بذارید

        1. سلام،بله،فریمور ماژول رو آپدیت کردم به ورژن ۱۴۱۸B05SIM808M32 آپدیت کردم درست شد،یعنی الان لوکیشن رو با دستور CLBS میتونم دربیارم

          1. سلام وقت بخیر.
            من داخل این لینک رفتم ولی متاسفانه فرمور این ماژول sim808 ورژن ۵ یا بالاترش داخلش نبود. ممنون میشم اگه داریدش یا از دوستا کسی داره لطف کنه برای منم ارسال کنه. هیچ جا پیداش نمیکنم .

          2. سلام مهدی عزیز، در کامنت ها یک لینک رو دوستان قرار دادند:
            پریسا گفت:
            ۲۲ آذر, ۱۴۰۰ در ۴:۳۷ ب.ظ
            من به ساپورت simcom ایمیل دادم و آنها برام این لینک را فرستادند. با استفاده از رمز عبور و نام کاربری وارد بشید و فایل ۱۴۱۸B05SIM808M32 را دانلود کنید.
            لینک: simcom.exavault.com/login
            نام کاربری: yuxj
            رمز عبور: yxj810

            بررسی بفرمایید این مورد رو

        2. سلام.
          دقت این روش برای موقعیت یابی انقدر کمه واقعا؟
          خطای gps به صورت نامی کمتر از ۲.۵ متر هستش من تو ماژول ها چیزی پیدا نکردم که دقت lbs رو بهش اشاره کرده باشه.

          1. سلام
            LBS خیلی خیلی دقت پایینی داره و اصلا نباید از اون بعنوان روش اصلی موقعیت یابی استفاده کرد مگر اینکه مهم نباشه براتون!. در سیستم GPS عمومی یعنی ماژول هایی که در بازار هست و ما ها استفاده می‌کنیم هم نباید انتظار دقت خیلی بالا داشته باشیم. البته ناگفته نماند همون خطا تا چند متر در سیستم های GNSS/GPS طبیعی است.

  5. سلام
    من میخواستم firmware را از طریق کابل usb اپدیت کنم. روی برد sim808، ماژول usb را لحیم کردم و از ولتاژ و جریان منبع هم مطمئنم.
    سیستم پورت usb sim808 را نمیشناسد. به همین دلیل مراحل download برنامه simcom tools جلو نمیرود. مشکل کجاست؟ میشه راهنماییم کنید.

    1. سلام و درود، درست متوجه نشدم ماژول USB منظورتون چی هست. اگر منظور مبدل سریال هست، چیزایی که به ذهنم میرسه در این خصوص موارد زیر هست که بهشون اشاره می‌کنم.
      – GND های منبع، ماژول و مبدل سریال را حتما بهم متصل کنید.
      – از انتخاب صحیح شماره پورت (COM) در نرم افزار مطمئن بشید.
      – از سالم بودن ماژول مبدل سریال مطمئن بشید و همینطور اتصال صحیح Tx و Rx ماژول GSM و مبدل سریال.

    1. سلام،
      مشکل DNS هست ظاهرا، کانکشن GPRS خودتون رو بررسی کنید مجددا و مطمئن بشید APN و پسورد را درست وارد کردید.
      برای فعال کردن GPRS از لینک زیر استفاده کنید.
      https://blog.microele.com/sim800l-gsm-module-tutorial-part5-gprs/
      همینطور برای اطلاعات بیشتر در خصوص LBS داکیومنت زیر را مطالعه کنید. اطلاعات مفیدی دستگیرتون خواهد شد.
      https://blog.microele.com/wp-content/uploads/2020/06/SIMCom_SIM800H_EAT_RVCT_Installation_User-Manual_V1.01.pdf

      موفق باشید.

      1. ممنون
        ولی من هرجوری تلاش کردم نتونستم موقعیت را بگیرم با چندین فریمور هم امتحان کردم ولی نشد
        APN همراه اول هست درست وارد کردم ولی در مورد بسورد نمیدونم چجوری باید وارد کنم
        ممنون میشم راهنمایی کنید

  6. با سلام.ممنون از آموزش خوبتون
    من کارهایی که فرمودید در بالا برای گرفتن لوکیشن از طریقsim800l رو انجام دادم هم چنین framware رو آپدیت کردم ولی وقتی دستور AT+CLBS=1,1 را مینویسم عدد ۱ و بعضی اوقات۳ را میفرستد. هم همراه اول و هم ایرانسل را تست کردم اما در هر دو حالت همین اتفاق میفتد.لطفا راهنمایی بفرمایید.

    1. سلام؛ خواهش می‌کنم.
      این جوابی که میفرمایید بهتون میده نشون دهنده ارور هست. ارور مربوط به خطا در موقعیت یابی و ۳ مربوط به خطای شبکه هست. برای اطمینان از صحت عملکرد اینترنت از دستوری که برای گرفتن ای پی اختصاص داده شده، استفاده کنید.
      همچنین برای راه اندازی اینترنت میتونید از این لینک استفاده کنید:
      https://blog.microele.com/sim800l-gsm-module-tutorial-part5-gprs/

      1. جناب مهندسipدریافت میشه و مطمئن هستم که اینترنت ماژول وصل میشه چون اطلاعات به سرور منتقل میکنه ولی لوکیشن نمیگیره. به نظرتون باید چه کاری انجام بدم؟

        1. خب پس میشه گفت خیالمون از برقراری اینترنت راحت شد. قدم بعدی اینه که شما داخل محیط های دیگه تست کنید یک بار. مثلا چند تا محله فارغ از محله فعلی خودتون فکر میکنم مشکل از اینجا باشه که ممکنه خوب کار نکنه. اگر که ماژول مشابه دیگه ای هم دارید خالی از لطف نیست یکبار با اون مدل هم تست کنید.

  7. سلام.ممنون از وقتی که میذارید.
    بله من همین الان هم از LTS استفاده میکنم ولی فقط برای همراه اول جواب میده.من میخوام چیزی درست کنم که با هر سیم کارتی تاریخ و ساعت درست و دقیق تنظیم بشه.درمورد تشخیص ZONE از تاریخ هم رفتم تست کردم.از اونجایی که تاریخ ماژول به صورت میلادیه رفتم اول فروردین هر سال رو به میلادی تبدیل کردم تا سال ۱۴۰۲ مشکلی نبود و تاریخ ۳/۲۱ نمایش میداد اما وقتی ۱۴۰۳ رو تست کردم شد ۳/۲۰ یعنی یک زوز عقب اومد.۳۰ ام شهریور هم که ساعت عقب میاد رو هم تست کردم که میشه ۹/۲۱ اما سال ۱۴۰۳ میشه ۹/۲۰ که یعنی با استفاده از تاریخ هم نمیشه دقیق تشخیص داد ساعت تابستانی و زمستانی رو.

    درمورد ساعت و تاریخ پیشفرض ماژول:
    من بعد از اینکه فریمور رو عوض کردم و ساعت رو خوندم تاریخ و ساعت برابر ۴/۱/۱ و ۰۰+۰۰:۰۰:۰۰ بود.وقتی که به جای ایرانسل ، همراه اول گذاشتم و با LST زمان و تاریخ ست شد ، دباره سیم کارت رو ایرانسل گذاشتم و ساعت رو بدون ست کردن از NTP خوندم ، همون ساعت و تاریخ پیشفرض ماژول بود ولی ایندفعه zone برابر ۱۸+ مونده بود که یعنی Zone یه جایی ذخیره و در راه اندازی مجدد استفاده میشه.

    درمورد لینکی هم که دادید
    رفتم و دیدم همون ورژن ۱۴۱۸B05SIM800L24
    بود که الان آپلود کردم روی ماژول.
    الان دیگه هیچ فکری به نظرم نمیرسه درمورد تنظیم ساعت و تاریخ با انواع سیمکارت ها.

    آپدیت فریمور:
    از همون لینکی که دادید هم فریمور و هم نرم افزار sim800 series tool customer رو دانلود میکنید و بعد فایل هردو رو استخراج میکنید.
    بعد نرم افزار tool customer رو با run as admin باز کنید و نوع ماژول رو sim800l و بعد پورت سریال رو هم همون پورتی که مبدل usb to ttl کار میکنید انتجاب کنید و سرعت باودریت هم مثلا ۲۳۰۴۰۰ بذاریم که با سرعت بیشتر آپلود بشه.
    تغذیه مازول رو که ۴.۲ ولت هست به همراه خازن ۱۰۰۰ میکرو وصل میکنیم و با AT+IPR=230400 باودریت ماژول رو تغییر میدیم و در مرحله بعد باودریت نرم افزار ترمینال رو به ۲۳۰۴۰۰ تغییر و کامند AT&W رو میفرستیم.
    وبعد ماژول رو به PC وصل میکنیم و چک میکنیم که مبدل سریال در کدوم پورت باز شده.درنهایت کلید انتخاب imag رو زده و فایل فریمور رو انتخاب و در گزینه Erase Type گزینه مدنظر خودتون
    پیشنهاد من Erase Source Code And User Data رو انتخاب میکنیم و start download رو میزنیم و بلافاصله بایه ریست ماژول رو یک لحظه به منفی وصل و قطع میکنیم و باید آپلود شروع بشه و و بعد از حدود ۱۲۰ تا۱۴۰ ثانیه تموم میشه.

    1. سلام؛ خواهش میکنم. بله ظاهرا LTS برای همراه اول اوکی هست و خوب جواب میده
      توی برنامه نویسی با همین تکنیک که خودتون تست کردید باید لحاظ اش کرد و تاریخ و ساعت دقیق متناسب با تابستونه بودنش را انجام داد. احتمال داره این تفاوت یک روز هاش در سال های کبیسه باشه!
      خب پس مشکل فریمور حل شد و موفق شدید فریمور قبلی رو مجددا بریزی روی ماژول؟ الان دیگه با NTP تست میکنی اوکیه و مشکل حل میشه؟

      از اینکه تجربت رو به اشتراک میزاری ممنون هستیم. آموزش این فریمور رو خودت میتونی مانند سایر مطالب روی سایت منتشر کنی و کامل تر. اگر موافق هستی اعلام کن تا ارتباط بگیرم باهات۰_-

      1. سلام.اون لینک فریموری که دادید در حقیقت همین فریموری جدیده هست که LBS رو پشتیبانی می‌کنه و نتونستم فریمور قبلی رو پیدا کنم و تست کنم.

        در مورد آموزش آپدیت فریمور هم خودم از سایت های دیگه یاد گرفتم و فقط اینجا اون نکته های که به نظرم مهم بود رو گفتم.با یک سرچ ساده مطالب بیشتری هم در مورد آپدیت فریمور دوستان میتونن پیدا کنند.

        پس یعنی به نظر شما دیگه هیچ راهی برای تنظیم ساعت و تاریخ با هر سیم کارتی نیست؟

        1. خیلی ام عالی پس تونستید موقعیت یابی را انجام بدید.
          راه هایی که به ذهن من میرسید همین هایی بود که عرض کردم. شاید باز هم وجود داشته باشه. مثلا بیای با استفاده از یک پیامک در اولین استفاده از مدار/دستگاه ساعت و تایم زون و… را براش بفرستی تا مدار خودش ست کنه مقادیر رو. اینجوری با هر سیم کارتی کار میکنه. (البته شاید راه هوشمندانه ای به نظر نرسه)

          1. سلام.بله تونستم موقعیت رو دریافت کنم البته بعضی وقتا هم نمیشه.
            به هرحال ممنون از سایت خوبتون و ممنون که وقت گذاشتید و پاسخ دادید.
            تشکر

          2. سلام. خیلی ام خوبه. گاها بخاطر شبکه ممکنه مکان یابی نشه اما شاید با چند بار درخواست موقعیت یابی درست بشه.
            خواهش میکنم. نظر لطفت هست. موفق باشی دوست من.

  8. سلام.ممنون از پاسختون.
    بله از LTS که استفاده میکنم البته با سیم‌کارت همراه اول ، ساعت و تاریخ و تایم زون همگی درست هستند. من برای این تایم زون رو میخوام بفهمم که به غیر از همراه اول از سیم‌کارت های دیگه هم بتونم استفاده کنم.
    یک روش ثابتی نیست که بشه در هر سیم کارتی استفاده بشه و تاریخ و ساعت و تایم زون رو بدست آورد چون NTP هم وقتی استفاده میکنم وقتی آدرس NTP رو وارد میکنیم یک عدد مثلاً ۱۴ یا ۱۸ رو هم همراهش می‌فرستیم و اون سرویس ntp طبق همین عددی که می‌دیم ساعت و تاریخ رو محاسبه می‌کنه و rtc ماژول رو سنکرون میکنه.یه راهی که حداقل اگه ساعت رو در تابستان یک ساعت عقب تنظیم کنه ولی Zone رو دقیق بده؟؟!!

    یه چیز دیگه هم که فهمیدم اینه که وقتی بعد از اینهمه تست ، همراه اول گذاشتم و با lts ساعت و Zone تنظیم شد., بعد دوباره ایرانسل گذاشتم و ساعت رو بدون تنظیم کردن خواندم فهمیدم که Zone عدد ۱۸+ که درسته باقی مونده و تاریخ و ساعت همون پیشفرض ماژوله. یعنی وقتی که Zone یکبار تنظیم بشه یه جای حافظه ذخیره میشه.
    راستی اگه میشه لینک فریمور قبلی ماژول که فکر کنم ۱۴۱۸B04SIM800L24 هست رو هم میشه بذارید یا چطور میتونم به فریم ور قبلی برگردم تا دوباره همین موضوع رو دوباره با ورژن قبلی هم تست کنم و نتیجه رو بگم؟

    1. سلام مجدد. بله با LTS تایم زون ست میشه. برای همراه اول تست شد این LTS
      شما توی برنامه نویسی هم میتونی بیای با LTS ست کنی ساعت رو، بعد بیای تاریخ رو بخونی و بگی اگر نیمه اول سال بود ساعت رو بعلاوه یک (۱+) کن اگر نه همونو نمایش بده یا استفاده کن. گاها ممکنه سرور NTP جواب نده و سرور قطع باشه. بصرفه ترین و بهترین میشه گفت همین LTS هستش.

      منظورت رو از ساعت و تاریخ پیشفرض ماژول هست بعد از اینکه سیم کارت عوض کردی متوجه نشدم، یعنی تایم زون درسته ولی ساعت محلی ایران نیست و یه منظقه دیگه اس؟

      سرچ کردم نت رو خیلی این لینک زیر دیدم بهترینش بود یه بررسی اش کن. امیدوارم همین فریمور باشه که دنبالش هستی. تست کن دوباره نتیجه رو بگو. منتظرم ۰_- اگر دوست داشتی میتونی اموزش اپدیت فریمور رو بزاری داخل بلاگ که همه با هم استفاده کنیم.

      https://github.com/martinhol221/SIM800L_DTMF_control/issues/2

  9. سلام.من برای دریافت مکان تقریبی طبق سایت فریمور ماژول sim800l رو اپدیت کردم.
    الان وقتی میخوام ساعت رو بگیرم ،تام زون رو ۰۰+ میده ولی قبلا ۱۴+ بود که درست بود یعنی همون ۳:۳۰
    الان چطور تام زون پیشفرض ماژول رو تنظیم کنم؟

      1. سلام.بله من با ntp ساعت رو تنظیم میکنم.ولی با فریمور قدیمی وقتی تنظیم انجام میشد همراه ساعت و تاریخ تایم زون هم تغییر میکرد اما الان که فریمور آپدیت شده وقتی با ntp تنظیم میکنم ساعت و تاریخ تنظیم میشه ولی تایم زون صفر میمونه که من نمیتونم تشخیص بدم ساعت زمستانه است یا تابستانه

        1. تا حالا با این مسئله برخوردی نداشتم برای همین عجیب بنظر میرسه برای من!
          شما میتونی از روش شبکه محلی یا LTS تنظیم کنی (در لینکی که عرض کردم نحوه استفاده ازش هست). اینجوری باید موردی که گفتی رفع بشه. چون این روش با استفاده از اپراتور تنظیم میکنه ساعت و تاریخ و تایم زون رو و حتی ساعت زمستانه یا تابستانه رو.
          تست کن ببین رفع میشه. نتیجه را مجددا بگو که همه بتونیم استفاده کنیم از تجربه ات.

  10. سلام خسته نباشید من از این روش یکبار نتیجه گرفتم ولی بعد پاسخ ماژول به من این بود
    AT+CLBS=1,1

    +CLBS: 2

    OK
    ممنون میشم راهنمایی بفرماید

    1. سلام؛
      همونطور که توی مطلب هم گفته شده “در صورتی که در پاسخ به کامند ذکر شده، عدد ۲ را دریافت کردید، این خطا مربوط به خطای Time Out می‌باشد. برای رفع این مشکل فریمور متناسب ماژول خود را که از LBS پشتیبانی میکند را دریافت کرده و آن را آپدیت کنید. و مجدد تست کنید.”
      پیشنهاد میکنم یک بار فریمور ماژول که از LBS پشتیبانی کنه را روی ماژول نصب و مجدد تست کنی. احتمال خیلی زیاد مشکل حل بشه.
      یک بار هم تمام کامند های قبل رو بررسی کن. برقرای ارتباط GPRS و … . امیدوارم مشکل حل بشه و تونسته باشم کمکی کرده باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.