دریافت و شناسایی کد های DTMF با آی سی MT8870

دریافت و شناسایی کد های DTMF با آی سی MT8870
نوشته شده توسط

سلام به همه مایکروالکامی ها. در قسمت قبلی از سری آموزش های SIM800 به بررسی و نحوه دریافت کد های DTMF با ماژول SIM800 پرداخته شد. در این مطلب قصد دارم آی سی دیکدر کد های DTMF با پارت نامبر MT8870 را معرفی و بررسی کنم. پس با من تا انتهای مطلب همراه باشید. همچنین شما میتونید سایر مطلب من رو از این قسمت مطالعه کنید.


معرفی کد های DTMF 

DTMF مخفف عبارت Dual-Tone Multi-Frequency و یکی از روش های ارسال سیگنال می‌باشد. DTMF توسط شرکت Bell Labs معرفی شده است. اگر دقت کرده باشید وقتی که قصد تماس با شماره ای را داشته باشیم و اعداد رو از روی صفحه کلید تلفن بزنید، یک سری صداهایی تولید می‌شود که هر کدام دارای یک فرکانس مشخص هستند. پس صدایی هم که ایجاد میشه با صدای کلید های دیگر متفاوت هست. به این حالت شماره گیری در حالت تُن گفته می‌شود. در تلفن های قدیمی بجای استفاده از این روش از روش پالس استفاده می‌کردند. در این حالت با زدن هر کلید متناسب با اون یک تعداد پالس تولید و ارسال می‌شد. در تصویر زیر، فرکانس ایجاد شده توسط هر کلید رو قابل مشاهده است.

فرکانس های DTMF هر عدد
فرکانس های DTMF هر عدد

تراشه MT8870

برای تشخیص و دریافت کد های DTMF تراشه های مختلفی وجود دارد. از جمله تراشه های مورد استفاده در این کاربرد آی سی SM8223A ،KT3170 ،HT9171/72 و MT8870 می‌باشد. در بین این چند مورد، تراشه MT8870 از معروف ترین و در دسترس ترین آنها می‌باشد. همچنین ماژول این تراشه نیز در برخی از فروشگاه های لوازم الکترونیکی وجود دارد. براحتی با استفاده از این تراشه یا ماژول آن می‌توانید کد های DTMF را دریافت و شناسایی کنید. البته این تراشه در پارت نامبر های مختلف وجود دارد که نوع پکیج آن متفاوت است. در تصویر زیر این مورد قابل مشاهده است. در تراشه MT8870 با دریافت و شناسایی کد های DTMF، در خروجی یک کد 4 بیتی تولید خواهد شد. 

پارت نامبر تراشه دیکودر DTMF - MT8870D
پارت نامبر تراشه دیکودر DTMF – MT8870D

در تصویر زیر بلوک دیاگرام داخلی این تراشه قابل مشاهده است.

بلوک دیاگرام داخلی تراشه MT8870D
بلوک دیاگرام داخلی تراشه MT8870D

استفاده از این تراشه کار را در طراحی آسان کرده است و به حداقل قطعات در طراحی با استفاده از این تراشه نیاز می‌باشد. در تصویر زیر پکیج های مختلف و پین های این تراشه را مشاهده می‌کنید.

پکیج و شماره پایه های تراشه MT8870D
پکیج و شماره پایه های تراشه MT8870D

نحوه عملکرد

تراشه یکپارچه و دریافت کننده کد های DTMF مدل MT8870 دارای ابعاد و اندازه کوچک، مصرف توان کم و با کارایی بالا است. معماری داخلی این تراشه دارای یک بخش فیلتر تقسیم باند که tone های بالا و پایین را از یکدیگر جدا می‌کند و پس از آن یک بخش دیجیتال که فرکانس و مدت زمان کد های دریافتی را قبل از عبور، تایید می‌کند. در تصویر زیر پاسخ فرکانسی این فیلتر قابل مشاهده است.

پاسخ فرکانسی فیلتر
پاسخ فرکانسی فیلتر

همانطور که گفته شد، ماژول هایی مبتنی بر این تراشه نیز وجود دارند که کار را برای استفاده آسان تر کرده اند. در تصویر زیر یک نمونه از این ماژول ها را مشاهده می‌کنید. از جمله مزایای این ماژول می‌توان به مواردی مانند جک ورودی صدا، جریان مصرفی کم، تشخیص اعداد 0-9، حروف A-D و علائم *,# و داشتن LED برای نمایش وضعیت خروجی های D1 تا D4 اشاره کرد.

ماژول DTMF با تراشه MT8870D
ماژول DTMF با تراشه MT8870D

مدار راه اندازی و دریافت کد های DTMF

در تصویر زیر شماتیک راه اندازی و دریافت کد ها با استفاده از MT8870 قابل مشاهده است.

مدار دریافت کد های DTMF با تراشه MT8870D
مدار دریافت کد های DTMF با تراشه MT8870D

جمع بندی

در این مطلب به بررسی و معرفی کد های DTMF و نحوه دریافت و دیکد کردن آنها با استفاده از تراشه MT8870D پرداخته شد. با استفاده از این تراشه یا ماژول آن و اتصال آن به خط تلفن براحتی می‌توان کد های DTMF را شناسایی و با توجه به نیاز پروژه عملیاتی را متناسب با هر کدام از این کد ها انجام داد.

امیدوارم از این آموزش کمال بهره را برده باشید. در صورتی که هرگونه نظر یا سوال داشتید درباره این آموزش لطفا اون رو در انتهای همین صفحه در قسمت دیدگاه ها قرار بدید. در کوتاه ترین زمان ممکن به اون ها پاسخ خواهم داد. اگر این مطلب براتون مفید بود، اون رو حتما به اشتراک بگذارید. همینطور میتونید این آموزش را پس از اجرای عملی توی اینستاگرام با هشتگ microelecom# به اشتراک بگذارید و پیج مایکروالکام (microelecom@) رو هم منشن کنید.

یک دیدگاه برای “دریافت و شناسایی کد های DTMF با آی سی MT8870

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.