معرفی ماژول های ESP8266

نوشته شده توسط

یکی از پر کاربرد ترین ماژول ها در دینای اینترنت اشیا، ماژول های ESP8266 می باشند. در بازار انواع این ماژول ها وجود دارند که هر کدام دارای خصوصیات و ویژگی های منحصر به فرد خود می باشند. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع این ماژول ها آشنا کنیم.

ماژول هایی که چیپ اصلی آنها ESP8266 باشند با توجه به ویژگی هایی که دارند بسیار پرطرفدار و محبوب هستند. در این مقاله قصد داریم انواع این ماژول ها را بررسی کنیم.

در همه ماژول های موجود از چیپ ESP8266 به عنوان تراشه اصلی استفاده شده که دارای ویژگی های زیر هست:

  • میکروکنترلر 32 بیتی با حافظه فلش 4 تا 32 مگا بیت.
  • سرعت 80MHz.
  • ماژول WiFi و دارای پروتکل TCP/IP.
  • استفاده از آن هم در حالت Station و Access Point.
  • قابلیت برنامه ریزی مجدد که باعث می شود از آن بدون استفاده از میکروکنترلر مستقل استفاده کرد.
  • حالت Sleep که باعث کاهش بسیار زیاد مصرف انرژی می شود.
  • قیمت پایین.

پس با این چیزایی که گفتیم، انوا ماژول ها چه تفاوتی با هم دیگه دارند؟

عمده تفاوت این ماژول در تعداد پین های در درسترس، قابلیت نصب آنتن خارجی و همچنین ابعاد ماژول هست.

در این ماژول ها پایه های مشترکی هم هست که در همه این ماژول ها در درسترس هست مانند RX، Tx، VCC و GND. با توجه به نوع ماژول علاوه بر پروتکل UART، ممکنه ماژول پرونکل های I2C و SPI هم داشته باشه.


ESP-01:

یکی از معروف ترین ماژول های بازار هست که از لحاظ کارایی و هم از لحاظ قیمت مقرون به صرفه است و طرفدار های زیادی رو داره. دارای دو پایه GPIO با نام های GPIO0,2 در اختیار کاربر قرار داده شده است. عیب این نوع ماژول این هست که چینش پایه ها طوری هست که بطور مستقیم نمیشه به برد بورد اون رو متصل کرد.

این نکته رو در نظر بگیرید که پایه GPIO0 نمیتونه به عنوان ورودی معرفی بشه چون وقتی که به اون ‘0’ وصل بشه در حین روشن شدن ماژول در پروگرم قرار میگیرد.


ESP-02:

در این ماژول امکان اتصال آنتن خارجی وجود داره. بخاطر سایز کوچک این ماژول در برخی از پروژه ها مورد مناسبی هست برای استفاده کردن ولی مستقیما نمیشه از اون روی برد بورد استفاده کرد.


ESP-03:

این ماژول پایه های GPIO بیشتری رو در اختیار کاربر قرار داده است. این ماژول دارای آنتن سرامیکی می باشد و برای استفاده مستقیم روی برد نیاز به مبدل هست.


ESP-04:

در این مدل تعداد 7 پایه GPIO با نام های GPIO0, 2, 12, 13, 14, 15, 16 وجود دارد. همچنین دارای آنتن سرامیکی نیز می باشد.


ESP-05:

در این مدل پایه های GPIO در دسترس نیست و میتونیم از اون به عنوان پردازشگر استفاده کرد. با استفاده پین هدر نری میتونیم از اون بطور مستقیم روی برد بورد استفاده کنیم.


ESP-06:

در این ماژول تعداد 7 پایه GPIO با نام های GPIO0, 2, 12, 13, 14, 15, 16 در دسترس کاربر قرار گرفته است. با توجه به چینش پایه ها، استفاده از اون به مهارت خاصی نیاز داره.


ESP-07:

این مدل نیز دارای ابعاد کوچکی هست. بدلیل اینکه نوع نصب اون SMD هست مستقیم نمیشه از اون روی برد بورد استفاده کرد و نیاز به مبدل داره. روی ماژول یک کانکتور UFL وجود داره که میتونیم برای نصب آنتن خارجی بر روی ماژول از اون استفاده کنیم. در این مدل تعداد 9 پایه GPIO در اختیار کاربر قرار داده شده که از اون میتونیم به عنوان پایه های I2C و SPI و PWM استفاده کنیم.


ESP-08:

در این مدل تعداد 9  پایه GPIO با نام های GPIO0, 2, 4, 5, 12, 13, 14, 15, 16 در اخیتار کاربر قرار گرفته شده است. همچنین یک پایه ADC نیز در دسترس قرار دارد. در این مدل امکان نصب آنتن خارجی نیز وجود داره و برای نصب اون روی برد بورد نیاز به مبدل هست.


ESP-09:

این ماژول دارای 6  پایه GPIO با نام های GPIO 0, 2, 12, 13, 14, 15 می باشد. این ماژول هم بدلیل چینش خاص پایه ها نیاز به مهارت برای نصب وجود داره.


ESP-10:

این ماژول هیچ پایه GPIO در دسترس کاربر نداره و میتونیم از اون به عنوان یک ماژول WiFi  در کنار میکروکنترلر ها استفاده کنیم.


ESP-11:

دارای دو پایه GPIO می باشد و آنتن اون از نوع سرامیکی می باشد.


ESP-12:

ماژول ESP-12 مشابه  ESP-07 می باشد ولی قابلیت نصب آنتن خارجی رو ندارد. این ماژول دارای 11 پایه GPIO و یک پایه ADC در دسترس دارد. برای اتصال این ماژول نیز به برد بودر نیاز به مبدل داریم.


ESP-201:

طراحی این برد بصورتی هست که امکان نصب روی برد بورد را داره ولی چینش 4 پایه این ماژول طوری هست که این قابلیت رو از ما سلب میکنه. از مزایای این ماژول میتونیم به 11 پایه GPIO، امکان نصب آنتن خارجی علاوه بر آنتن داخلی اشاره نمود. با کمک یک جامپر روی ماژول میتونیم مشخص کنیم که از آنتن داخلی یا خارجی استفاده کنیم.

 


NodeMCU:

این مدل یک برد توسعه یافته با امکان اتصال USB به ماژول هستیم. روی این ماژول یک رگولاتور 3.3v وجود داره و دارای مبدل USB to TTL هست. با استفاده از این ماژول نیازی به میکروکنترلر نداریم و میتونیم با زبان برنامه نویسی LUA یا محیط برنامه نویسی Arduino برای این ماژول برنامه نویسی کنیم. نوع آنتن این برد داخلی هست و دارای 11 پایه GPIO که مربوط به پین های I2C، SPI و PWM می باشد.


ESP-13:

در این مدل 9 پایه GPIO در دسترس هستند و برای استفاده از اون روی برد بورد نیاز به مبدل داریم.


ESP-14:

در این ماژول پین های 0, 2, 4, 5, 12, 13, 14, 15, 16 و همچنین ADC در اختیار کاربر قرار داده شده است.


در جدول زیر میتونید مشخصات بیشتری از ماژول های سری ESP8266 رو مشاهده کنید:

در صورتی که نظر و یا سوالی داشتید اون را با ما به اشتراک بگذارید تا در سریع ترین زمان پاسخ شما رو بدیم.

۲ دیدگاه برای “معرفی ماژول های ESP8266

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.