آموزش جامع راه اندازی نمایشگر TFT – نمایش اشکال هندسی و متن

آموزش جامع راه اندازی نمایشگر TFT 1.8 اینچ - نمایش اشکال هندسی و متن
نوشته شده توسط

سلام به همه شما مایکروالکامی ها. همیشه نمایشگر یکی از اجزای ارتباطی میان دستگاه با کاربر نهایی می‌باشد. نمایشگر ها دارای انواع مختلف و کاربرد های منحصر به فرد خود نیز هستند. در بین نمایشگر های رایج مدل TFT آن دارای کیفیت نمایش بهتر و جذاب تری می‌باشد. در این مطلب نحوه راه اندازی کامل نمایشگر TFT 1.8 اینچ با آردوینو بررسی خواهد شد. پس با من تا انتهای مطلب همراه باشید. همچنین شما میتونید سایر مطلب من رو از این قسمت مطالعه کنید.


نمایشگر TFT

TFT مخفف Thin Film Transistor و نوعی از دسته نمایشگر های LCD اما با کیفیت نمایش بهتر می‌باشد. دلیل این مزیت به خاطر وجود خازن در هرپیسکل نمایشگر هست که کنترل بیشتری روی رنگ ها و تصاویر وجود دارد. همچنین در نمایشگر های LCD  از نوعی مایع کریستالی تولید شده و زمانی که می‌خواهید تصویری را به نمایش بگذارید این مایع به آهستگی حرکت کرده و به همین دلیل باعث کدری و تار شدن تصویر خواهد شد. زمانی که از نمایشگر های TFT استفاده می‌کنیم این سرعت حرکت مایع با سرعت حرکت تصویر تا حدی در تعادل هست که در نتیجه این مشکل تاری و کدری حل می‌گردد.

نمایشگر TFT مدل 1.8 اینچ
نمایشگر TFT مدل 1.8 اینچ

این نمایشگر ها از سطر و ستون تشکیل شده اند. بعنوان مثال وقتی می‌گوییم نمایشگر 168×128 بدین معناست که این نمایشگر از 128 ستون و 168 سطر تشکیل شده و با دادن مختصات همین سطر و ستون ها می‌توان مشخص کرد نقطه شروع نمایش تصویر یا متن از کجا باشد.


اتصالات ماژول TFT 1.8 اینچ به آردوینو

پایه های ماژول را به ترتیب زیر به آردوینو متصل کنید.

نمایشگر TFT                                  آردوینو
LED   3.3V/5V
SCK                                   pin13
SDA                                   pin11
A0                                     pin9
RESET                                     pin8
CS                                    pin10
GND                                     GND
VCC                                      5V

نصب کتابخانه Ucglib برای راه اندازی نمایشگر TFT 1.8 در Arduino IDE

برای راه اندازی این ماژول می‌توان از کتابخانه های مختلفی استفاده کرد که در این آموزش از کتابخونه ucglib استفاده شده است. ابتدا باید این کتابخانه را بصورت جداگانه دانلود و نصب کرد. اما روش آسان تر و سریع تر این هست که با استفاده از نرم افزار آردوینو کتابخانه را نصب کنید. برای اینکار مسیر زیر را دنبال نمایید و در پنجره باز شده ucglib را سرچ و نصب نمایید.

Sketch –> Include Library –> Manage Libraries

نصب کتابخانه ucglib برای راه اندازی نمایشگر TFT1.8 اینچ
نصب کتابخانه ucglib برای راه اندازی نمایشگر TFT1.8 اینچ

برنامه نویسی و راه اندازی TFT 1.8 اینچ با آردوینو

در ابتدا همان طور که گفته شد کتابخانه Ucglib را باید فراخوانی کرد. همچنین پایه هایی که از نمایشگر به آردوینو متصل شده اند را  آدرس دهی خواهیم کرد.

#include <Ucglib.h>
Ucglib_ILI9341_18x240x320_HWSPI ucg(A0, CS, RESET);

این دو عدد مربوط به سایز نمایشگر شما می‌باشد که در هنگام خرید نوشته شده نمایشگر مورد نظر چند میلی متر در چند میلی متر هست . 

در نهایت در قسمت void setup کد زیر را برای شروع به کار کردن نمایشگر خواهیم نوشت. در ادامه برخی از توابع این کتابخانه معرفی خواهد شد.

ucg.begin(UCG_FONT_MODE_SOLID);

پا کردن صفحه با ()ucg.clearScreen

با این دستور همه متن و اشکال در نمایشگر به طور کامل پاک می‌شود و نمایشگر را آماده می‌کنیم که دیتا جدید را نمایش دهد .

عملکرد تابع ucg.clearScreen() در نمایشگر TFT
عملکرد تابع ucg.clearScreen در نمایشگر TFT

انتخاب رنگ با ucg.setColor(R, G, B)

با استفاده از این تابع شما می‌توانید رنگ مورد نظرتون برای انجام هر کاری مثل رسم شکل یا نوشتن متنی جایگزین مقادیر ورودی کنید. مقدار دهی برای هر کدام از رنگ ها از 0 تا 255 می‌باشد بر همین اساس می‌توانید رنگ دلخواه را انتخاب نمایید.

 تعیین زاویه برای شروع به کار

قبل از شروع کردن با دستورات مختلف برای رسم اشکال و یا نوشتن متون مختلف باید مشخص کنید که می‌خواهید در چه زاویه ای با نمایشگر کار کنید به عبارتی افقی یا عمودی بودن نمایش را مشخص کنید. برای مشخص کردن این زوایا از دستورات زیر استفاده می‌شود.

حالت عمودی

ucg.undoRotate();

چرخش 90 درجه – افقی

ucg.setRotate90();

چرخش 180 درجه – عمودی

ucg.setRotate180();

چرخش 270 درجه – افقی

ucg.setRotate270();

اگر میخواهید چندین نوشته در چند زاویه مخالف بنوسید بهتره از دستور زیر استفاده کنید. مقادیر مختلف Option شامل حالات زیر می‌باشد.

ucg.setPrintDir(Option);
  • اگر مقدار Opiotn برابر 0 باشد: با زاویه 0 درجه متن شما نوشته می‌شود.
  • اگر مقدار Opiotn برابر 1 باشد: با زاویه 90 درجه متن شما نوشته می‌شود.
  • اگر مقدار Opiotn برابر 2 باشد: با زاویه 180 درجه متن شما نوشته می‌شود.
  • اگر مقدار Opiotn برابر 3 باشد: با زاویه 270 درجه متن شما نوشته می‌شود.
زوایای نمایش برروی نمایشگر TFT 1.8 اینچ
زوایای نمایش برروی نمایشگر TFT 1.8 اینچ

رسم فریم 1

ucg.drawFrame(x, y, x', y');
  • x: از چه ستونی شروع به رسم فریم انجام شو
  • y: از چه سطری شروع به رسم فریم انجام شود
  • ‘x: مشخص کردن طول فریم
  • ‘y: مشخص کردن عرض فریم

رسم فریم 2

با استفاده از دستور زیر که در واقع مقادیر آرگومان آن همانند دستور قبل است می‌توان فریم خود را با لبه های زاویه دار رسم کرد. کافی است مقدار مورد نظر در لبه را با z جایگزین کرد. طبعا هر چه این عدد بیشتر باشد، گوشه های منحنی تری خواهیم داشت.

ucg.drawRFrame(x, y, x', y', z);
رسم فریم زاویه دار در نمایشگر TFT
رسم فریم زاویه دار در نمایشگر TFT

تغییر فونت و نوشتن

یکی از مزایای خوب این کتابخانه داشتن فونت های مختلف در اندازه های متفاوت هست که شما می‌توانید از هرکدام آنها برای نوشتن متن خود استفاده کنید. با استفاده از این لینک می‌توانید شکل فونت و کد آن فونت رو یک جا ببینید و استفاده کنید. با استفاده از دستور زیر می‌توانید فونت مورد نظر خود را انتخاب و سپس با تابعی که در ادامه معرفی می‌شود متن مورد نظر خود را نمایش دهید.

ucg.setFont(ucg_font_ncenR08_hf); //فونت مورد نظر خود را باید داخل آرگومان این تابع وارد نمایید.

تنظیم مختصات برای نوشتن

ucg.setPrintPos(x, y);

نوشتن و نمایش متن مورد نظر

ucg.print("متن مورد نظر خود را بین دابل کوتیشن وارد نمایید");

نکته: اکثر فونت هایی که برای این کتابخانه قرار دارن مربوط به زبان انگلیسی هست و اگر شما بخواهید متن فارسی رو بنویسید باید از فونت فارسی یا عربی این کتابخانه استفاده کنید که در بالاتر منبع فونت و کد ها  داخل لینک قرار گرفته شده.

مثال

#include <Ucglib.h>
Ucglib_ILI9341_18x240x320_HWSPI ucg(9, 10, 8);
void setup()
{
    ucg.begin(UCG_FONT_MODE_SOLID);
    ucg.clearScreen();
}
void loop()
{
    ucg.setFont(ucg_font_ncenR10_hf);
    ucg.setColor(255,255,255);
    ucg.setPrintPos(4,40);
    ucg.print("Mental relaxation");
}
نمایش متن روی نمایشگر TFT
نمایش متن روی نمایشگر TFT

نکته: در دستور ucg.setColor(option,R, G, B) پارامتر اختیاری به نام آپشن وجود داریم. اگر این مقدار 1 باشد رنگ خود نوشته را می‌توان تعیین و اگر مقدار  آن برابر 0 قرار باشد رنگ بک گراند نوشته را می‌توان مشخص نمود. به مثال زیر توجه نمایید.

#include <Ucglib.h>
Ucglib_ILI9341_18x240x320_HWSPI ucg(9, 10, 8);
void setup() {
  ucg.begin(UCG_FONT_MODE_SOLID);
  ucg.clearScreen();
  ucg.setColor(1, 0, 0, 0);
}
void loop() {
  ucg.setFont(ucg_font_ncenR14_hf);
  ucg.setColor(0,255 , 0, 255);
  ucg.setColor(1, 255, 255, 255);
  ucg.setPrintPos(10, 30);
  ucg.print("Hello world!");
}
نمایش متن با بک گراند دلخوا در نمایشگر TFT
نمایش متن با بک گراند دلخوا در نمایشگر TFT

رسم خط افقی

ucg.drawHLine(x, y, line);
  • x: ستون
  • y: سطر
  • line: تا ستون شماره چند رسم شود یا به عبارت دیگر طول خط افقی را مشخص می‌کنیم.

رسم خط عمودی

ucg.drawVLine(x, y, line);
  • x: ستون
  • y: سطر
  • line: تا سطر شماره چند رسم شود یا به عبارت دیگر طول خط عمودی را مشخص می‌کنیم.

رسم خط مورب

در حقیق این تابع ادغام دو تابع قبل است یعنی می‌توان علاوه بر خط افقی و عمودی، خط مورب هم رسم کرد.

ucg.drawLine(x1, y1, x2, y2);
  • x1: از چه ستونی شروع به رسم خط انجام شود.
  • y1 : از چه سطری شروع به رسم خط انجام شود.
  • x2:  تا سطر شماره چند خط ادامه یابد.
  • y2 : تا ستون شماره چند این خط ادامه یابد.
رسم خط در نمایشگر TFT
رسم خط در نمایشگر TFT

مثال

#include <Ucglib.h>
Ucglib_ILI9341_18x240x320_HWSPI ucg(9, 10, 8);
void setup()
{
  ucg.begin(UCG_FONT_MODE_SOLID);
  ucg.clearScreen();
  ucg.setColor(1, 0, 0, 0);
}
void loop() {
  
  ucg.setColor(0, 0, 255, 0); //مشخص کردن رنگ
  ucg.drawHLine(60, 40, 40);
  ucg.drawVLine(60, 64, 40);
 ucg.drawLine(40, 10, 10,40);

}

رسم شکل – مستطیل

قبل از توضیحات مربوط به این بخش باید یاد آوری کنم که پیشتر رسم مستطیل تو خالی که همان رسم فریم هست بیان شد. برای رسم مستطیل تو پر هم روند کار مشابه قبل است. برای رسم مستطیل تو پر 2 دستور داریم که به شرح زیر می‌باشند.

ucg.drawBox(x1,y1,x2,y2);

ucg.drawRBox(x1,y1,x2,y2,C);

دستور ucg.drawBox(x1,y1,x2,y2)

  • x1: از چه ستونی شروع به رسم مستطیل انجام شود
  • y1: از چه سطری شروع به رسم مستطیل انجام شود
  • x2:  نقطه پایانی یا طول مستطیل
  • y2: نقطه پایانی یا عرض مستطیل

دستور ucg.drawRBox(x1,y1,x2,y2,C)

از این دستور برای رسم مستطیل استفاده می‌شود. تفاوتی که بین این دستور و قبلی وجود دارد این است که در این دستور می‌توان گوشه های مستطیل را زاویه دار کرد.

  • x1: از چه ستونی شروع به رسم مستطیل انجام شود
  • y1 : از چه سطری شروع به رسم مستطیل انجام شود
  • x2:  نقطه پایانی یا طول مستطیل
  • y2 : نقطه پایانی یا عرض مستطیل
  • C: مقدار گرد بودن راس هر مستطیل
رسم اشکال هندسی در نمایشگر TFT
رسم اشکال هندسی در نمایشگر TFT

مثال نمونه از تصویر بالا:

#include <Ucglib.h>
Ucglib_ILI9341_18x240x320_HWSPI ucg(9, 10, 8);

void setup() { 
  
  ucg.begin(UCG_FONT_MODE_SOLID); 
  ucg.clearScreen(); ucg.setColor(1, 0, 0, 0);
  } 
  
  void loop()
  {
    ucg.setColor(255, 0, 255);
    ucg.drawBox(20, 20, 40, 15); 
    ucg.setColor(0, 255, 255); 
    ucg.drawRBox(20, 45, 40, 15, 4); 
    ucg.drawRBox(20, 70, 40, 15, 10);
 }

رسم شکل – شبه مستطیل

دستور دیگه ای برای رسم مستطیل وجود دارد که شبیه به مستطیل بوده اما خود مستطیل نیست. رسم این مستطیل شبیه به مستطیلی که در قبل تر بیان شد هست اما شکل و رنگی که در نمایشگر رسم می‌شود کاملا متفاوت با حالت عادی هست. برای درک بهتر این مطلب به عکس زیر توجه کنید. برای رسم این شکل از دستور زیر استفاده می‌شود.

ucg.drawGradientBox(x0, y0, x1, y2);
  • x1: از چه ستونی شروع به رسم مستطیل انجام شود
  • y1 : از چه سطری شروع به رسم مستطیل انجام شود
  • x2:  نقطه پایانی یا طول مستطیل
  • y2 : نقطه پایانی یا عرض مستطیل
رسم مستطیل در نمایشگر TFT
رسم مستطیل در نمایشگر TFT
#include <Ucglib.h>
Ucglib_ILI9341_18x240x320_HWSPI ucg(9, 10, 8);
void setup()
{
  ucg.begin(UCG_FONT_MODE_SOLID);
  ucg.clearScreen();
  ucg.setColor(1, 0, 0, 0);
  ucg.setColor(255, 0, 255);

}
void loop() {
  ucg.setColor(255, 0, 255);
  ucg.drawBox(70, 10, 30, 60);
  ucg.drawGradientBox(10, 10, 30, 60);
}

در کد بالا برای رسم مستطیل ها از رنگ بنفش با کمک دستور ucg.setColor(255, 0, 255) استفاده شده. مستطیل رسم شده جدید ظاهری 3 بعدی دارد.

رسم شکل – مثلث

برای رسم مثلث از دستور زیر استفاده می‌شود.

ucg.drawTriangle( x0, y0, x1, y1, x2, y2  );
  • X0, Y0: مختصات راس اول مثلث
  • X1, Y1: مختصات راس دوم مثلث
  • X2, Y2: مختصات راس سوم مثلث

مثال

#include <Ucglib.h>
Ucglib_ILI9341_18x240x320_HWSPI ucg(9, 10, 8);

void setup()
{
  ucg.begin(UCG_FONT_MODE_SOLID);
  ucg.clearScreen();
  ucg.setColor(1, 0, 0, 0);
}
void loop() {
  
  ucg.setColor(255, 0, 255);
ucg.drawTriangle(60, 30, 10, 100, 110, 100);  

}
رسم مثلث در نمایشگر TFT
رسم مثلث در نمایشگر TFT

رسم شکل – چهار ضلعی

ucg.drawTetragon(x0, y0, x1,y1, x2, y2, x3,y3);
  • X0, Y0: مختصات راس اول
  • X1, Y1: مختصات راس دوم
  • X2, Y2: مختصات راس سوم
  • X3, Y3: مختصات راس چهارم

با استفاده از این تابع می‌توانیم تمام اشکال 4 ضلعی را رسم کنیم مثل : مربع، مستطیل، ذوزنقه، لوزی و …. شاید سوال پیش آید که ترتیب راس ها به چه صورت هست. برای درک بهتر به تصویر زیر دقت نمایید.

رسم چهار ضلعی در نمایشگر TFT
رسم چهار ضلعی در نمایشگر TFT

مثال

#include <Ucglib.h>
Ucglib_ILI9341_18x240x320_HWSPI ucg(9, 10, 8);
void setup() {
  ucg.begin(UCG_FONT_MODE_SOLID);
  ucg.clearScreen();
  ucg.setColor(1, 0, 0, 0);
}
void loop() {
  ucg.setColor(255, 0, 255);
  ucg.drawTetragon(40, 30, 5, 100, 120, 100, 90, 30);
}

رسم شکل – دایره

ucg.drawCircle(x0, y0, rad,option);
  • x1: نقطه شروع رسم دایره
  • y1: نقطه پایان
  • rad: شعاع دایره
  • Option: با تنظیم عدد بین 1 تا 15 قابلیت رسم 15 حالت مختلف را دارد.
رسم دایره در نمایشگر TFT
رسم دایره در نمایشگر TFT

مثال

#include <Ucglib.h>
Ucglib_ILI9341_18x240x320_HWSPI ucg(9, 10, 8);
void setup() {
  ucg.begin(UCG_FONT_MODE_SOLID);
  ucg.clearScreen();
  ucg.setColor(1, 0, 0, 0);
}
void loop() {
  ucg.setColor(255, 0, 255);

  ucg.setFont(ucg_font_ncenR08_hf);
  ucg.setColor(0, 20, 255, 20);
  ucg.setPrintPos(14, 20);
  ucg.print("in the name of GOD");

  ucg.drawDisc(20, 20, 10, 1);
  ucg.drawDisc(60, 20, 10, 2);
  ucg.drawDisc(100, 20, 10, 3);

  ucg.drawDisc(20, 50, 10, 4);
  ucg.drawDisc(60, 50, 10, 5);
  ucg.drawDisc(100, 50, 10, 6);

  ucg.drawDisc(20, 100, 10, 7);
  ucg.drawDisc(60, 100, 10, 8);
  ucg.drawDisc(100, 100, 10, 9);

}
رسم دایره در نمایشگر TFT
رسم دایره در نمایشگر TFT
#include <Ucglib.h>
Ucglib_ILI9341_18x240x320_HWSPI ucg(9, 10, 8);
void setup() {
  ucg.begin(UCG_FONT_MODE_SOLID);
  ucg.clearScreen();
  ucg.setColor(1, 0, 0, 0);
}
void loop() {
  ucg.setColor(255, 0, 255);
 
  ucg.drawDisc(20, 20, 12, 1);
  ucg.drawDisc(60, 20, 12, 2);
  ucg.drawDisc(100, 20, 12, 3);


  ucg.drawDisc(20, 100, 12,4);
  ucg.drawDisc(60, 100, 12, 5);
  ucg.drawDisc(100, 100, 12, 6);
}
رسم دایره در نمایشگر TFT
رسم دایره در نمایشگر TFT
#include <Ucglib.h>
Ucglib_ILI9341_18x240x320_HWSPI ucg(9, 10, 8);
void setup() {
  ucg.begin(UCG_FONT_MODE_SOLID);
  ucg.clearScreen();
  ucg.setColor(1, 0, 0, 0);
}
void loop() {
  ucg.setColor(255, 0, 255);
 
  ucg.drawDisc(70, 30, 15, 7);
  ucg.drawDisc(40, 80, 15, 8);
  ucg.drawDisc(100, 100, 15, 9);

}
رسم دایره در نمایشگر TFT
رسم دایره در نمایشگر TFT
#include <Ucglib.h>
Ucglib_ILI9341_18x240x320_HWSPI ucg(9, 10, 8);
void setup() {
  ucg.begin(UCG_FONT_MODE_SOLID);
  ucg.clearScreen();
  ucg.setColor(1, 0, 0, 0);
}
void loop() {
  ucg.setColor(255, 0, 255);

 ک
  ucg.drawDisc(20, 20, 12, 10);
  ucg.drawDisc(60, 20, 12, 11);
  ucg.drawDisc(100, 20, 12, 12);



  ucg.drawDisc(20, 100, 12,13);
  ucg.drawDisc(60, 100, 12, 14);
  ucg.drawDisc(100, 100, 12, 15);

}

رسم شکل – دایره تو خالی

ucg.drawCircle(x0, y0, rad, option);

تمامی آرگومان های ورودی این تابع مشابه رسم دایره است که پیشتر ذکر گردید.

آپشن های 1 تا 6

رسم دایره در نمایشگر TFT
رسم دایره در نمایشگر TFT
#include <Ucglib.h> 
Ucglib_ILI9341_18x240x320_HWSPI ucg(9, 10, 8); 
void setup() {
  ucg.begin(UCG_FONT_MODE_SOLID); 
  ucg.clearScreen(); 
  ucg.setColor(1, 0, 0, 0); 
    }
    void loop() {
    ucg.setColor(255, 255, 0); 
    ucg.drawCircle(20, 20, 12, 1); 
    ucg.drawCircle(60, 20, 12, 2); 
    ucg.drawCircle(100, 20, 12, 3);
     
    ucg.drawCircle(20, 100, 12,4); 
    ucg.drawCircle(60, 100, 12, 5);
    ucg.drawCircle(100, 100, 12, 6); 
    }

آپشن های 7 تا 9

رسم دایره در نمایشگر TFT
رسم دایره در نمایشگر TFT
#include <Ucglib.h>
Ucglib_ILI9341_18x240x320_HWSPI ucg(9, 10, 8);
void setup() {
  ucg.begin(UCG_FONT_MODE_SOLID);
  ucg.clearScreen();
  ucg.setColor(1, 0, 0, 0);
}
void loop() {
  ucg.setColor(255, 255, 0);
  ucg.drawCircle(70, 30, 18, 7);
  ucg.drawCircle(40, 80, 18, 8);
  ucg.drawCircle(100, 100, 18, 9);

}

آپشن های 10 تا 15

رسم دایره در نمایشگر TFT
رسم دایره در نمایشگر TFT
#include <Ucglib.h> 
Ucglib_ILI9341_18x240x320_HWSPI ucg(9, 10, 8); 
void setup() {
  ucg.begin(UCG_FONT_MODE_SOLID); 
  ucg.clearScreen(); 
  ucg.setColor(1, 0, 0, 0); 
    }
    void loop() {
    ucg.setColor(255, 255, 0); 
    ucg.drawCircle(20, 20, 12, 10); 
    ucg.drawCircle(60, 20, 12, 11); 
    ucg.drawCircle(100, 20, 12, 12);
     
    ucg.drawCircle(20, 100, 12,13); 
    ucg.drawCircle(60, 100, 12, 14);
    ucg.drawCircle(100, 100, 12, 15); 
    }

خب حالا با چیز هایی که یاد گرفتیم بایید یه طرح خلاقانه درست کنیم و این آموزش رو به پایان برسونیم.

راه اندازی نمایشگر TFT مدل 1.8 اینچ
راه اندازی نمایشگر TFT مدل 1.8 اینچ
#include <Ucglib.h>
Ucglib_ILI9341_18x240x320_HWSPI ucg(9, 10, 8);

void setup()
{
  ucg.begin(UCG_FONT_MODE_SOLID);
  ucg.clearScreen();
  ucg.setColor(1, 0, 0, 0);
  ucg.setColor(0, 0, 255);
  ucg.drawCircle(35, 50, 20, 15);
  ucg.drawCircle(95, 50, 20, 15);

  ucg.setColor(255, 255, 255);
  ucg.drawDisc(35, 50, 5, 15);
  ucg.drawDisc(95, 50, 5, 15);
  
  ucg.setColor(0, 0, 255);
  ucg.drawVLine(65,50,90);
 ucg.drawDisc(65, 90, 30, 12);


 ucg.setColor(255, 255, 255);
  ucg.drawDisc(
    65, 95, 17, 12);

 ucg.setFont(ucg_font_ncenR08_hf);
  ucg.setColor(0, 255, 255, 255);
  ucg.setPrintPos(50, 15);
  ucg.print("Hello...");
}
void loop() {
}

نتیجه گیری

در این مطلب بطور کامل و گام به گام نحوه راه اندازی نمایشگر TFT مدل 1.8 اینچ آموزش داده شد. با استفاده از کتابخانه معرفی شده و دستورات مربوط براحتی می‌توان از این نمایشگر استفاده کرده و به هدف نهایی خود رسید.

امیدوارم از این آموزش کمال بهره را برده باشید. در صورت داشتن هرگونه نظر یا سوال درباره این آموزش اون رو در انتهای همین صفحه در قسمت دیدگاه ها قرار بدید. در کوتاه ترین زمان ممکن به اون ها پاسخ خواهم داد. اگر این مطلب براتون مفید بود، اون رو حتما به اشتراک بگذارید. همینطور میتونید این آموزش را پس از اجرای عملی توی اینستاگرام با هشتگ microelecom# به اشتراک بگذارید و پیج مایکروالکام (microelecom@) رو هم منشن کنید.

۱۷ دیدگاه برای “آموزش جامع راه اندازی نمایشگر TFT – نمایش اشکال هندسی و متن

  1. سلام و خسته نباشید از تمام اطلاعات علاقتون

    اگه بخوام برنامه ای بنویسم که با دیدن یک شی توسط سنسور ir یک شکل مستطیل شکل روی صفحه نمایشگر نشان داده شود و همینجوری وقتی از جلوی سنسور رد میشه اون شکل حذف بشه و به همین ترتیب باید چه بنویسم … ممنون میشم اگه کمک کنین

    1. سلام، اول بیاید سنس شدن عبور شخص از جلوی سنسور را تشخیص بدید. بعد در برنامه بگید اگر این اتفاق افتاد بیاد دستورات ایجاد شکل مستطیل رو اجرا کنه.
      همین عمل را برای عبور شخص در واقع عدم تشخیص انجام بده و شکل ایجاد شده را پاک کنه.

  2. مطالب بسیار مفید و کاربردی بود ✨
    ممنون از تلاش ها و زحماتتون✌🏿 آرزوی بهترینها رو براتون دارم ✨💯

  3. باعث افتخاره . ممنون از شما
    اگر پیشنهادی برای آموزش های جدید تر دارید بگید که در آینده آموزش آن را منتشر کنیم

  4. بسیار عالی و‌حرفه‌ای، ترغیب شدم باقی مقالات این مهندس جوان را هم مطالعه کنم.. امیدوارم پرکارتر باشید چون به دانش شما بسیار نیاز داریم
    خسته نباشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.