راه اندازی ماژول SIM800L بخش پنجم – مدار و تنظیم گین میکروفون

راه اندازی ماژول SIM800L بخش پنجم– اتصال میکرفون و تقویت صدای ورودی

سلام خدمت همه شما مایکروالکامی ها. در مطلب قبل به بررسی و تنظیمات صدای بلندگو و آهنگ زنگ ماژول SIM800L پرداخته شد. در این مطلب قصد دارم با هم تنظیمات گین و مدار ورودی میکروفون ماژول SIM800L رو بررسی کنیم. پس با من تا انتهای مطلب همراه باشید. همچنین شما میتونید سایر مطلب من رو از این قسمت مطالعه کنید.


قطعات مورد نیاز


مدار میکروفون مناسب ماژول SIM800L

اگر یک نگاه کوتاه و دقیق به دیتاشیت ماژول SIM800 کنیم، داخلش نکات مهم و خوبی رو برای طراحی با این ماژول متذکر شده. یکی از این بخش ها مربوط به قسمت میکرو‌فون هست. مدار میکروفون رو باید دقیق و مطابق توضیحات گفته شده طراحی کنیم.

شاید سوال بشه خب طوری نیست. مستقیم میکرو‌فون رو به ماژول وصل میکنیم! اگر بدون در نظر گرفتن تمهیداتی که داکیومنت هم گفته این کار رو انجام بدیم. چیزی جز نویز شدید حین برقرای تماس دستگیرمون نمیشه.

پس با این توضیح کوتاه که گفتم، به اهمیت طراحی صحیح و اصولی این بخش پی خواهیم برد. در تصویر زیر مدار نمونه و مناسب برای میکروفون ماژول آورده شده است.

مدار اتصال میکروفون به ماژول SIM800L
مدار اتصال میکروفون به ماژول SIM800L

طبق توضیحات دیتاشیت ماژول، قطعات جانبی میکرو‌فون باید در نزدیک ترین محل به میکروفون مونتاژ شود. پین MICP پایه مثبت و پین MICN پین منفی میکرو‌فون ماژول می‌باشند. ولتاژ بایاس میکروفون بین 1.9 تا 2.2 ولت و جریان آن 2mA می‌باشد. عموما این ولتاژ همان 1.9 ولت انتخاب می‌شود.

از خازن های 33pF و 10pF برای حذف نویز و تداخل ناشی از فرکانس های GSM 900MHz و DCS 1800MHz استفاده می‌شود. یکی از نکات حائز اهمیت در طراحی این است که ترک های مربوط به بخش صوت (میکرو‌فون و بلندگو) از بخش RF و پین VBAT ماژول دور باشند.


تنظیمات بخش میکروفون ماژول SIM800L

با استفاده دستورات AT Command میتوان به تمام امکانات ماژول SIM800L دسترسی داشت. از تغییر میزان حجم صدا و یا تغییر زنگ ماژول گرفته تا تنظیم گین (Gain) میکروفون. با استفاده از این دستورات براحتی میتوانید صدای ورودی میکروفون را تقویت، تضعیف یا قطع کنید. برای این کار طبق مراحل زیر اقدام کنید.

بررسی پارامتر های قابل پشتیبانی

ماژول در پاسخ به دستور زیر 2 پارامترِ تعداد Channel و Gain Level را به ما خواهد داد.

AT+CMIC=?
+CMIC: (0-3),(0-15)

OK

بخش اول پاسخ ماژول بعد از CMIC+ مربوط به تعداد کانال (0 تا 3) و بخش دوم مربوط به سطح گین میکروفون (0 تا 15) می‌باشد.

شما میتوانید برای تنظیمات در بخش اول عددی بین 0 تا 3 و در بخش دوم عددی بین 0 تا 15 را وارد کنید.

بررسی پارامتر های Channel و Gain Level

طبق اطلاعات داکیومنت مربوط به AT Command های سری SIM800 این پارامتر ها همانند تصویر زیر می‌باشد.

تنظیم گین میکروفون sim800
پارامتر های دستور AT+CMIC

طبق تصویر بالا گین میکروفون میتونه بین 0 تا 22.5dB+ تنظیم بشه.

  • مقدار 0 در واقع باعث میشه حین برقرای تماس میکروفون قطع شود.
  • مقدار 15 باعث میشه حداکثر گین برروی سیگنال دریافتی از میکرفون اعمال شود.

بررسی حالت تنظیم شده فعلی ماژول

با استفاده از دستور زیر و پاسخ دریافتی، میتونیم گین تنظیم شده مربوط به هر کانال رو متوجه بشیم.

AT+CMIC?
+CMIC: (0,10),(1,11),(2,10),(3,11)

OK

در داخل پرانتز ها 2 بخش وجود دارد که من به ترتیب بصورت (C,G) نام گذاریشون میکنم.

  • قسمت C نشون دهنده کانال است. این عدد میتونه بین 0 تا 3 باشه.
  • قسمت G نشون دهنده گین تنظیم شده اون کانال هست. این عدد میتونه بین 0 تا 15 باشه (مقدار متناظرش بر حسب dB در تصویر بالا هست.)

مثال:(0,10) یعنی کانال صفر که همون ورودی میکروفون ماژول هست توسط انتخاب عدد 10 برروی 15dB+ تنظیم شده.

تنظیم گین میکروفون

با استفاده از دستور زیر شما میتونید گین مربوط به میکروفون متصل به ماژول رو تنظیم کنید. همچنین به جای عدد بخش اول میتونید شماره متناظر با کانال مد نظرتون رو جایگزین کنید. در بخش دوم هم عدد متناظر با گین را.

AT+CMIC=0,11
OK

در دستور بالا گین میکروفون برروی 16.5dB+ تنظیم شده است. هر مقداری برای کانال صفر تنظیم شود همان نیز برای کانال 2 هم تنظیم خواهد شد.

نکته: این دستورات بصورت اتوماتیک ذخیره می‌شود. یعنی در صورت راه اندازی مجدد ماژول از آخرین تنظیمات اعمال شده استفاده خواهد شد.


نتیجه گیری

در این مطلب مدار مناسب برای اتصال میکروفون به ماژول SIM800 معرفی شد. همچنین دلیل استفاده از خازن ها برای اتصال میکروفون نیز تشریح شد. بطور کلی از دستور AT+CMIC برای تنظیم گین میکروفون استفاده می‌شود.

امیدوارم از این آموزش کمال بهره را برده باشید. در صورتی که هرگونه نظر یا سوال داشتید درباره این آموزش لطفا اون رو در انتهای همین صفحه در قسمت دیدگاه ها قرار بدید. در کوتاه ترین زمان ممکن به اون ها پاسخ خواهم داد. اگر این مطلب براتون مفید بود، اون رو حتما به اشتراک بگذارید. همینطور میتونید این آموزش را پس از اجرای عملی توی اینستاگرام با هشتگ microelecom# به اشتراک بگذارید و پیج مایکروالکام (microelecom@) رو هم منشن کنید.

۲۱ دیدگاه برای “راه اندازی ماژول SIM800L بخش پنجم – مدار و تنظیم گین میکروفون

  1. سلام خیلی ممنون از مطالب خوبتون بنده یک سوال داشتم باید از چه نوع میکروفنی استفاده کنیم؟ مثلا باید از میکروفن خازنی استفاده کرد یا چه نوعی

  2. درود بر شما ، مهندس جایگزین دیود tvs چه دیودی میشه استفاده کرد؟ فست دیود هم میشه؟ یا دیود زنر ؟ اگه زحمتی نیست مشخصات دیودی که قراره استفاده کنیم را بفرمایید . سپاس از شما

  3. سلام. خیلی ممنون از مطلب مفیدتون.
    برای ESD، مدل دیود TVS حتماً باید Bidirectional باشه؟
    شما چه مدل دیود TVSایی رو پیشنهاد میدین برای میکروفن SIM800c؟

    1. سلام؛ الزاما نمیشه گفت کدوم دیود TVS (یکطرفه یا دو طرفه) استفاده بشه. بستگی به پروژه شما و محل قرار گیری یا کاربرد اون داره. حتما مطلب زیر رو در این خصوص مطالعه بفرمایید.
      https://blog.microele.com/tvs-didoe/
      برای اتصال میکروفون به ماژول از مدار نمونه داخل دیتاشیت استفاده کنید با همون توضیحات فنی و … لحاظ شده.

  4. درود بسیار سپاسگزارم ولی ای کاش بیشتر توضیح میدادید. مثلا مخصوصا قسمت aux که مثلا یک ماژول پخش صدا بهش وصل شه

  5. با عرض سلام و تشکر فراوان از توضیحات کامل و دقیقی که در خصوص ماژول gsm ارائه فرمودید.

    1. سلام و درود.
      متاسفانه امکان معرفی شماره در داخل کامنت ها وجود ندارد. هر سوال یا موردی هستش بفرمایید کامنت کنید که در اسرع وقت پاسخ داده شود.
      در صورتیکه نیاز به راهنمایی بیشتر یا سوال بیشتری هست یا از بخش “تیکت های وبلاگ” استفاده کنید، یا از بخش “ارتباط با ما” از یکی از شبکه های مجازی برای ارتباط بیشتر استفاده کنید.

  6. سلام بسیار جالب و کاربردی بود دست شما درد نکند خدمت شما سوالی داشتم در رابطه با ESD ولتاژ کار باید چه مقدار باشد چون در جایی عنوان نشده است

    1. سلام و درود؛ خواهش می‌کنم. متوجه فرمایشتون نشدم! یعنی چی ESD ولتاژ کار؟
      اگر منظور شما ولتاژ تخلیه ای الکتریسته ساکن یا ESD هست باید بگم ESD مخفف Electrostatic discharge هست و در واقع همون ولتاژ تخلیه ای الکتریسته ساکن هست که یک ولتاژ خیلی زیاد اما با مدت زمان خیلی کوتاه و سریع هست. و باید حتما در مدار ها و قطعات حساس حتما کنترل بشه و تمهیدات لازم اندیشه بشه چرا که اگر غیر از این باشه احتمال آسیب به قطعه و مدار خیلی بالا هست. پیشنهاد می‌کنم مطلب زیر رو که در این خصوص هست مطالعه بفرمایید.
      https://blog.microele.com/tvs-didoe/

  7. سپاس از توضیحاتتون بسیار عالی . لطفا در مورد کانالها و aux توضیحی بفرمائید که دقیقا چه هستن . تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.