راه اندازی ماژول SIM800 قسمت 20 – پخش فایل صوتی

راه اندازی ماژول SIM800 قسمت 20 – پخش فایل صوتی
نوشته شده توسط

سلام خدمت همه شما مایکروالکامی ها. در مطالب قبلی از سری آموزش های ماژول SIM800 به بررسی کامل نحوه ارسال پیامک (SMS) فارسی با ماژول GSM سری SIM800 پرداخته شد. در این مطلب به بررسی و نحوه ذخیره فایل صوتی (صدا) برروی ماژول SIM800 و پخش آن برروی بلندگو پرداخته خواهد شد. پس با من تا انتهای مطلب همراه باشید. همچنین شما میتونید سایر مطالب من رو از این لینک مطالعه و بررسی کنید.


مقدمه

ایده اصلی این آموزش از سوال یکی از همکاران در گروه های پرسش و پاسخ در زمینه الکترونیک، نشات می‌گیرد. دوستی سوالی با مضمون “چگونه فایل صوتی را از روی ماژول SIM800 پخش کنیم؟ و آیا اصلا امکان پذیر هست یا خیر” پرسیده بود. از اونجا که در سایت های فارسی چیزی از این بابت یا اصلا وجود نداشت یا درست و حسابی بیان نشده بود (البته بنده هیچ مطلبی در این باره پیدا نکردم)، تصمیم گرفتم این آموزش را تقدیم حضورتان کنم.

روند کلی این آموزش به این صورت است که ابتدا فایل های صوتی خود را باید با یکی از پسوند های mp3. یا wav. یا amr. برروی حافظه ماژول ذخیره نماییم. البته با فرمت amr جواب گرفتم و دو فرمت دیگه چیزی جز عدم پخش صحیح اون نداشت. برای این کار از نرم افزار مخصوص خود که در ادامه به معرفی آن پرداخته شده استفاده خواهیم کرد. در نهایت با متصل کردن یک بلندگو به ماژول و دستورات AT Command مربوط نسبت به پخش فایل صوتی از ماژول SIM800 اقدام خواهیم کرد.


قطعات مورد نیاز


ذخیره فایل صوتی و صدا برروی ماژول SIM800

بدین منظور از نرم افزار AmrFile Download استفاده خواهیم کرد. برای دانلود این نرم افزار از این لینک اقدام نمایید. بعد از دانلود، نیاز به نصب آن نداشته و کافی است فایل با پسوند exe. را اجرا کنید. ظاهر این نرم افزار جهت انتقال فایل صوتی و صدا برروی ماژول SIM800 مشابه تصویر زیر می‌باشد.

نرم افزار برای انتقال فایل صوتی به ماژول SIM800
نرم افزار برای انتقال فایل صوتی به ماژول SIM800

بعد از باز کردن نرم افزار حال نوبت به انتخاب فایل صوتی و صدا های مد نظر جهت پخش از ماژول SIM800 می‌باشد. در این مطلب فایل صوتی وارد شده را با پسوند amr. انتخاب و برروی ماژول ذخیره شده است.

نکته مهم: فراموش نکنید حتما به فضا و حافظه ماژول خود دقت کنید و از ذخیره فایل های صوتی با حجم بالا برروی SIM800 اکیدا خودداری کنید.

انتقال فایل صوتی برروی ماژول SIM800

در ابتدا مدار راه اندازی ماژول رو طبق قسمت اول فراهم کنید. برای اینکار طبق تصویر زیر مدار را تکمیل و به مبدل سریال وصل نمایید. 

وصل کردن ماژول SIM800L به مبدل سریال
وصل کردن ماژول SIM800L به مبدل سریال

پس از انجام مرحله قبل، نرم افزار معرفی شده را باز کرده و طبق مراحل مشخص شده در تصویر زیر پیش رفته و مراحل را تکمیل نمایید. ابتدا پورت COM که مبدل به آن وصل است را انتخاب کنید. در مرحله بعد باودریت را انتخاب نمایید. بدیهی است هرچه عدد آن بیشتر باشد سرعت انتقال نیز بیشتر خواهد بود. در گام بعدی با کلیک برروی Add فایل صوتی را انتخاب و در صورت تکمیل در پنجره وسط (مشابه کادر مشخص شده آبی تصویر زیر) فایل وارد شده نمایان خواهد شد. در آخر گزینه Start را زده و منتظر بمانید تا تکمیل شود.

ذخیره فایل صوتی برروی SIM800
ذخیره فایل صوتی برروی SIM800

در صورت تکمیل فرایند و موفق آمیز بودن آن پیغام زیر را مشاهده خواهید کرد.

ذخیره فایل صوتی در حافظه SIM800
ذخیره فایل صوتی در حافظه SIM800

اجرای فایل صوتی از ماژول SIM800

پس از انتقال فایل صوتی بصورت موفق برروی SIM800 نوبت به اجرا و پخش فایل صوتی در ماژول SIM800 خواهد رسید. برای این کار ابتدا به پایه های مربوطه بلندگو خود را متصل نمایید. در نهایت با اجرای دستورات AT Command زیر کار را پیش خواهیم برد.

بررسی فایل مورد نظر در حافظه SIM800

ابتدا AT را ارسال تا از صحت ارتباط سریال اطمینان حاصل نماییم.

AT

OK

برای مشاهده فایل های موجود در حافظه ماژول SIM800 دستور زیر را وارد نمایید. در پاسخ فایل های موجود در این دایرکتوری قابل مشاهده می‌باشند. همانطور که مشاهده می‌شود فایلی که در مرحله قبل انتقال دادیم نیز وجود دارد.

AT+FSLS=C:\User\

Hi.wav
Hi.mp3
Hi.amr

OK

پخش فایل صوتی برروی بلندگو در ماژول SIM800

حال جهت پخش فایل صوتی مورد نظر باید از دستور زیر استفاده نمود. دقت شود که حتما پارامتر های مربوطه بصورت صحیح و مشابه زیر وارد شود در غیر اینصورت نتیجه ای نخواهید گرفت. همچنین به هنگام وارد کردن نام فایل از مسیر دایرکتوری نیز دقت لازم را به کار برید.

AT+CREC=4,"C:\User\Hi.amr",0, 100

OK

+CREC: 0
  • نکته: پاسخ “CREC: 0+” بلافاصله پس از اتمام فایل صوتی دریافت خواهد شد.

مشاهده نتیجه


نتیجه گیری

در این مطلب به بیان روش ذخیره فایل صوتی برروی حافظه ماژول SIM800 پرداخته شد. همچنین با استفاده از کامند مربوطه و مراحل آن می‌توان آن فایل صوتی را برروی بلندگو خارجی اجرا و پخش نمود.

امیدوارم از این آموزش کمال بهره را برده باشید. در صورتی که هرگونه نظر یا سوال داشتید درباره این آموزش لطفا اون رو در انتهای همین صفحه در قسمت دیدگاه ها قرار بدید. در کوتاه ترین زمان ممکن به اون ها پاسخ خواهم داد. اگر این مطلب براتون مفید بود، اون رو حتما به اشتراک بگذارید. همینطور میتونید این آموزش را پس از اجرای عملی توی اینستاگرام با هشتگ microelecom# به اشتراک بگذارید و پیج مایکروالکام (microelecom@) رو هم منشن کنید.

۲۴ دیدگاه برای “راه اندازی ماژول SIM800 قسمت 20 – پخش فایل صوتی

  1. سلام
    از آموزش خوبتون ممنونم
    فقط ۲ تا سوال
    اول این که امکانش هست چند تا فایل صوتی پخش کرد، برای مثال اول بگیم فایل ۱ رو پخش کن وقتی پخش این فایل تموم شد حالا فایل ۵ رو پخش کن و الی آخر…

    دوم هم این که امکانش هست یه فایل رو از طریق میکرو برای سیم ۸۰۰ ارسال و بعد دستور پخشش رو داد و در نهایت فایل رو پاک کنیم…

    1. سلام، درباره مورد اول میتونید از طریق برنامه و کدنویسی اینکارو کنید. مورد دوم رو نمیشه اجرا کرد. برای اینکار باید از نرم افزار مخصوص سیمکام روی PC خودتون اینکارو کنید.

  2. با تشکر فراوان کامل و جامع ممنون که وقت می‌گذارید
    سوالی داشتم آیا هنگام مکالمه هم روی لاین میشه صدارو پخش کرد برای طرف مقابل؟

  3. سلام ظرفیت داخلی sim800 چقدره ؟
    و ایا میشه ارتقا داد و اگر نه ماژول جای گزین با ظرفیت بالا تر چی پیشنهاد میدید ؟

    1. سلام سری های مختلف با ظرفیت داخلی متفاوت دارند. از دیتاشیت باید بررسی کنید یا بهتره از فروشنده جویا بشید.
      قاعدتا حافظه داخلی خودش هست و قابل ارتقا نیست ولی میتونید در کنار استفاده از میکروکنترلر، از حافظه های خارجی استفاده کنید. البته باید شرایط پروژه خودتون رو هم در نظر بگیرید.

  4. سلام ممنونم بابت آموزش خوبتون
    با ارسال دستور AT+CREC=4,”C:\User\Hi.amr”,0, 100 خطای error بر میگرده
    من می خوام بعد از تماس یه پیام صوتی رو پخش کنه

      1. ابتدا دستور at
        برگشت دستور ok
        بعد دستور AT+FSLS=C:\User
        اسم فایل ذخیره شده رو برمی گردونه
        بعد دستور AT+CREC=4,”C:\User\Hi.amr”,۰, ۱۰۰
        که error بر میگرده

        1. سلام، شما بین این مراحل که فرمودید اصلا تماس صوتی را دریافت نکردید و وصل نکردید که بخواید پخش کنید.
          از صحت و املا نام فایل و مسیر ذخیره اون اطمینان حاصل کنید. همینطور فرمت فایل صوتی که ذخیره کردید.

  5. ضمن تشکر فراوان از شما بخاطر مطالب کاربردی و مفید
    در فرمان ( AT+CREC=4,”C:\User\Hi.amr”,0, 100 )
    در مورد اعداد
    ۴ , ۰ , ۱۰۰
    لطفا توضیح بدید

  6. بینهایت از زحمات شما سپاسگزارم.
    اینکه خالصانه اطلاعات ارزشمند و زحمات و تجربیات خودتون به این زیبایی با دیگران به اشتراک میزارین.
    دست مریزاد.
    جناب مهندس من از این روش استفاده کردم و خیلی عالی هست. فقط هر کاری کردم نشد فایل رو پاک کنم. طبق دستورات دیتاشت هم عمل کردم اما به هیچ حالتی فایل پاک نمیشه فقط ارورد میده. ممنون میشم در مورد پاک کردن فایل هم راهنمایی بفرمایید. من با این دستور سعی کردم (طبق دیتاشیت)

    AT+CREC=3,”C:\User\5.amr”

  7. سلام استاد سید همون مو حنایی تو باشگاهم مطالب شما خیلی وقته می خونم خصوصا در رابطه با ریموت ها

    1. سلام، وقتی صحبت از شبکه میشه نیاز هست از جایی اطلاعات دریافت بشه و بطبع درخواست اون باید ارسال بشه. پس نیاز هست که سیم کارت وجود داشته باشه که با BTS ارتباط بگیره.

  8. سلام ممنون بابت مطلب خوب که نوشتید.آیا امکان داره این صدا بعد از برقراری تماس برای مخاطب تلفن پخش بشه؟ یعنی زنگ بزنیم با ماژول و یک پیام پخش بشه

  9. سلام
    عالی بود خسته نباشید عرض میکنم خدمتتون واقعا بینظیر هستید 💙💙💙✅✅✅
    فقط کاش پاک کردن فایل صوتی رو هم توضیح میدادید.🤔

    1. سلام، خواهش می‌کنم. خوشحالم که مفید بوده براتون. به سایر دوستان هم معرفی کنید شاید مورد نیازشون باشه.
      انشالله در مطلب های بعدی و فایل سیستم اشاره خواهم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.