روش صحیح و استاندارد مونتاژ کریستال

روش صحیح مونتاژ کریستال
نوشته شده توسط

کریستال یک المان 2 پایه است که در مدارات نوسان ساز به کار گرفته می شود. این قطعات پر کاربرد با فرکانس کاری آنها که بر روی بدنه آنها درج میشه شناخته خواهد شد. عدد درج شده روی بدنه این کریستال ها متناسب با دقت آنها خواهد بود.

در کاربرد هایی که نیاز به یک فرکانس کاملا دقیق و در اصطلاح تر و تمیز نیاز باشد، از کریستال ها برای برطرف کردن این نیاز استفاده خواهد شد. بطبع استفاده درست و کاربرد صحیح این قطعه هم نیز باید رعایت شود. در این مقاله سعی داریم روش صحیح و اصولی مونتاژ کریستال های ساعت رو با هم دیگه بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

مدار معادل کریستال

مدار معادل


کریستال ساعت

کریستال ساعت از جمله قطعاتی هست که در نصب و مونتاژ آن باید دقت لازم را به عمل آورد. چرا که کریستال یک قطعه حساس و دقیق است. یکی از دلایلی که باعث آسیب دیدن و کاهش دقت کریستال ها می شود، دمای زیاد حین مونتاژ آنها می باشد.

کریستال

کریستال ساعت


مونتاژ صحیح کریستال

مهمترین نکته در مونتاژ این نوع قطعه این می باشد که حتما باید بصورت کاملا خوابیده و صحیح به برد بچسبد. در بعضی از PCB ها از فوت پرینت هایی استفاده میشود که بدنه کریستال به GND مدار نیز متصل خواهد شد.

کریستال مونتاژ شده

 

کریستال ساعت در هنگام مونتاژ، چه بدنه آن لحیم شود یا نشود باید طوری قرار گیرد که کاملا روی PCB خوابیده شود. به تصاویر زیر دقت کنید:

قرار گیری استاندار

الف- نحوه قرارگیری استاندارد قطعه روی برد

 

قرار گیری قابل قبول

ب- نحوه قرارگیری قابل قبول قطعه روی برد

 

قرار گیری غیر اصولی و غیر استاندار

ج- نحوه قرارگیری غیر اصولی قطعه روی برد


اتصال بدنه کریستال به PCB

برای اطمینان بیشتر و رعایت استاندارد مونتاژ، بدنه این قطعه را بصورت کامل روی PCB لحیم میکنند. در هنگام انجام این روش حتما باید به این نکات که دمای هویه خیلی زیاد نبوده و مدت زمان تماس هویه و کریستال زیاد نباشد، دقت کرد. عدم رعایت این دو نکته باعث بروز مشکل و آسیب در عملکرد کریستال ساعت خواهد شد.

البته باید به این نکته اشاره کرد که کریستالی که دارای جنس بی کیفیت و غیر اصلی باشد، قطعا نسبت به دما حساسیت خیلی بیشتری داشته و سریع تر آسیب خواهد دید. پس همیشه از قطعات مرغوب و با کیفیت استفاده کنید.

یک نمونه بدنه کریستال مونتاژ شده

تصویر یک نمونه کریستال مونتاژ شده به PCB

علاوه بر روشی که در بالا به آن اشاره شد و در تصویر مشاهده کردید، می توان با استفاده از یک کمربند فلزی (مثلا تکه ای از سیم) بدنه آن را بر روی PCB متصل کنیم. مزیتی که در این روش وجود دارد این است که در این حالت هویه بصورت مستقیم با قطعه تماسی ندارد. در نتیجه حرارتی که به آن خواهد رسید حداقل خواهد بود و در مقابل آسیب و خرابی ناشی از دمای زیاد مصونیت خواهد داشت.

اتصال بدنه کریستال به PCB

اتصال کریستاله بهPCB از طریق کمربند فلزی

در روش قبلی بدنه قطعه سطح تماس بیشتری با PCB دارد اما با این وجود از این روش (اتصال بوسیله یک کمربند فلزی) نیز در برخی از مادر برد کامپیوتر ها نیز استفاده شده است.

Crystal ساعت دارای انواع پکیج می باشد که در برخی از آنها نیاز به رعایت موارد بالا ندارد. مثلا در پکیجی که نوع پلاستیکی باشد نیاز به اتصال بدنه به PCB نخواهیم داشت چون چیز بی معنایی خواهد بود.

کریستال بده پلاستیک

Crystal بدنه پلاستیک


خلاصه

از آنجا که کریستال یک قطعه دقیق و در عین حال کاملا حساس می باشد، باید در مونتاژ آن دقت زیادی بخرج داد. در مدار های خود بدلیل نیاز به زمان دقیق و استفاده از کریستال ساعت، حتما از جنس مرغوب و اصلی استفاده کنید. این کار باعث جلوگیری از مشکلات و خطا ها در روند کاری مدار خواهد شد.

 

چناچه تجربه مشاهده و یا نکاتی دیگری در این خصوص دارید اون رو با ما در قسمت کامنت همین مطلب به اشتراک بگذارید تا بقیه کاربران هم بتونند ازش استفاده کنند. سپاس از همراهی شما.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.