معرفی انواع خازن

نوشته شده توسط

 

امروزه انواع مختلفی از خازن ها با ویژگی ها و کاربرد های متنوعی در صنعت الکترونیک  وجود دارند که با توجه به نوع استفاده ، دارای معایب و مزایای خود می باشند.که در این مقاله قصد داریم برخی از خازن های پر کاربرد در صنعت الکترونیک را معرفی کنیم . دسته بندی انواع خازن به صورت چارت ذیل می باشد :
capacitor chart
1- خازن های متغیر (variable capacitor):
این نوع خازن ها مانند پتانسیومتر ها دارای ظرفیت متغیری هستند که این ظرفیت می تواند به صورت مکانیکی (تریمر) یا الکتریکی (واریابل) تغییر کند.  از خازن های متغیر درمدارات رادیو برای تغیر فرکانس و مدارات تشدید برای تغیر فرکانس رزونانس استفاده می شود. این نوع خازن ها معمولا ظرفیتی بین 10 تا 500 پیکو فاراد دارند که در تصاویر زیر دو نوع خازن متغیر را مشاهده می کنید.
خازن های متغیر
2- خازن های ثابت (Fixed capacitor ):
این نوع خازن ها در تقسیم بند کلی به دو نوع قطبی و غیر قطبی تقسیم می شوند که ابتدا به بررسی خازن های غیر قطبی می پردازیم :
الف ) غیر قطبی:
  • خازن های سرامیکی: این نوع خازن ها، دی الکتریکی از جنس سرامیک دارند و به همین علت معمولا ولتاژ های کاری آنها بسیار بالا می باشد (تا چند کیلو ولت). این نوع خازن معمولا ظرفیت پایین در حدود چند پیکو فاراد تا چند میکرو فاراد دارند و با توجه به  دقت و اندازه کوچکشان  در مدار های RF  و  فرکانس بالا استفاده می شوند. خازن های سرامیکی خود دارای انواع مختلفی هستند که در مقالات قبل به آنها اشاره شده است.
انواع خازن سرامیکی
  •  دسته خازن های فیلم :
    این دسته از خازن ها باتوجه به خصوصیت دی الکتریک آنها (polystyrene, polypropylene,poly carbonate,metabolized paper, Teflon) شناخته می شوند.دارای ظرفیتی در حدود 5 تا 100 پیکو فاراد می باشند. خازن های که از تفلون، پلی استر و یا پلی کربنات در دی الکتریک خود استفاده می کنند، معمولا خازن های فیلم پلاستیکی نامیده می شوند که ساختاری شبیه خازن های فیلم کاغذی دارند ولی در مقایسه با آنها پایداری بیشتر، عمر طولانی تر، دمای کاری بالا و تلورانس کمتری دارند.
خازن های فیلم
ب) خازن های قطبی :
این نوع خازن های دارای قطب مثبت و منفی بوده و  نسبت به اعمال پلاریته معکوس بسیار آسیب پذیر و خطرناک می باشند. معمولا ظرفیت های بالایی دارند و در فیلتر های ورودی  تغذیه  مدارت الکترونیکی کاربرد فراوان دارند و خود به دو دسته آلمینیومی و تانتالیومی تقسیم می شوند.
  • خازن های الکترولیتی آلومینیومی :
    این نوع خازن ها از اکسید آلومینیوم به عنوان دی الکتریک بهره می برند و دارای ظرفیت 1 میکرو فاراد تا 47 میلی فاراد  با تلورانس 20 درصد می باشند . از این نوع خازن ها در فیلتر های ورودی، کوپلینگ و بای پس استفاده می شود.
خازن های الکترولیتی تانتالیومی:
این نوع خازن ها از اکسید تانتالیوم به عنوان دی الکتریک بهره می برند و دارای دو نوع الکترولیت جامد و مایع هستند که نوع جامد رواج بیشتری دارد و همچنین نسبت به حجم مساوی با خازن های آلومینیومی دارای ظرفیت بیشتر، نشتی کمتر  و همچنین از پایداری و طول عمر بیشتری برخوردار هستند. با این حال قیمت آنها گرانتر بوده و ولتاژ کاری آنها نسبت به خازن های های آلمینیومی کمتر است. از خازن های تانتالیومی در مداراتی که ولتاژ AC نسبت به DC  کمتر است و به عنوان خازن فیلتر و بای پس، دکوپل و خازن تایمینگ در مدارات  استفاده می گردد.
خازن های الکترولیتی
در انتها نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که خازن های الکترولیتی به این 3 مورد بسیار حساس و آسیب پذیرند:
1- ولتاژ بیش از حد
2- پلاریته معکوس
3- دمای بیش از حد
رنج ظرفیت انواع خازن :

۲ دیدگاه برای “معرفی انواع خازن

    1. سلام روز بخیر، خازن های الکترولیتی داخل فروشگاه موجود شده و سایر سری های SMD و الکترولیتی در حال تامین و کامل شدن هست. لطفا از فروشگاه دیدین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.